راه تجار

چرا نباید HS کد را در فاکتور تجاری یا CI وارد کرد؟

اگر HS کد به درستی مورد استفاده قرار گیرد، این اطمینان حاصل می‌شود که صادرات کالا بدون تأخیر از گمرک عبور کرده و در مقصد تحویل داده می‌شود که باعث می‌شود شما هزینه‌ها را سریع‌تر پرداخت کنید. در حالی‌که اکثر کسب و کار‌ها درج HS کد در فاکتور را بهترین شیوه می‌دانند، اما شرایط ویژه‌ای وجود دارد که درج این کد در فاکتور تجاری نتیجه عکس دارد.
دو دلیل برای این‌که نخواهید HS کد را در فاکتور خود لحاظ کنید وجود دارد که در ادامه در مورد آن صحبت می‌کنم:

وارد‌کننده از شما می‌خواهد از کدی ۱۰ رقمی استفاده نمایید

در حالی‌که مشتریان ممکن است از شما بخواهند کد HS ده رقمی را در فاکتور تجاری مشخص کنید، کد ده رقمی که برای اهداف صادرات استفاده می‌شود ممکن است با شماره ده رقمی که باید در کشورشان برای مقاصد واردات استفاده کنند متفاوت باشد.

چرا این دو شماره با یکدیگر متفاوت هستند؟

شش رقم اول کد HS سطح بین‌المللی نامیده می‌شود و برای تمام کشور‌های عضو یکسان است. هر کشور این امکان را دارد که بر اساس سیستم مالیات و نیاز‌های خود اعدادی را به این کد اضافه کنند ( بعضی کشور‌ها از کد‌های ۸ رقمی و برخی دیگر از کد‌های ۱۰ رقمی استفاده می‌کنند. ما در این مطلب کد‌ها را به صورت ۱۰ رقمی در نظر می‌گیریم). هر رقمی بعد از این شش رقم، مربوط به کشور است و می‌تواند برای هر کشور متفاوت باشد.

برای مثال در نظر بگیرید که ما صادر‌کننده قطعات مربوط به چتر هستیم. این قطعات در ایالت متحده با کد HS، س ۶۶۰۳. ۲۰. ۳۰۰۰ تعیین می‌شوند. اگر این قطعات را به کشور آلمان صادر کنیم و این کد ده رقمی را در فاکتور تجاری وارد کنیم، مدارک وارد‌کننده آلمانی در گمرک مورد قبول نخواهد بود چرا که کد صحیح در آلمان ۶۶۰۳. ۲۰. ۰۰۰۰ است. اجازه دهید بیشتر توضیح دهم.

همان‌طور که در عکس زیر می‌بینید، کد ۶۶۰۳. ۲۰. ۳۰۰۰ در ایالت متحده برای قطعات و لوازم جانبی چتر‌های دستی است که درزمان بارش باران استفاده می‌شود. راهنمای طبقه‌بندی محصولات (Product Classification Wizard) نرم‌افزار Shipping Solutions فهرست کامل این موارد را نشان می‌دهد که شامل توضیحات بخش XII، شرح فصل ۶۶ و شرح کد مربوط به هر کشور است:

هم‌چنین Shipping Solution این اجازه را می‌دهد که کد HS ایالت متحده را در دیتا بیس HS برای صادرات کالا به هر کشور دیگر مانند آلمان تعیین کنیم.

صفحه ورود دیتا به صورت زیر است:

چرا نباید HS کد را در فاکتور تجاری یا CI وارد کرد؟

و نتایج به دست آمده برای آلمان در عکس زیر دیده می‌شود:

چرا نباید HS کد را در فاکتور تجاری یا CI وارد کرد

همان‌طور که مشاهده می‌کنید کد HS صحیح برای واردات این کالا به آلمان ۶۶۰۳. ۲۰. ۰۰۰۰ است. در حالی‌که به دست آوردن کد برای واردات چتر به سادگی و با یک انتخاب انجام گرفت، اما بسیاری از محصولات وجود دارد که فرآیند تعیین کد آن‌ها پیچیده است. در این موارد، راهنمای طبقه‌بندی محصولات گزینه‌های متعددی را در اختیار شما قرار می‌دهد، زیرا سازمان گمرک دیگر کشور‌ها توضیحات متفاوتی از محصولات را به کار می‌برند. با چند کلیک ابزار طبقه‌بندی محصولات می‌تواند سردرگمی مربوط به مدیریت قوانین تجاری گیج‌کننده را برطرف کند.

وارد‌کننده از شما می‌خواهد از کدی نامطمئن استفاده کنید

تعیین کردن کد HS صحیح برای محصولات همیشه آسان نیست. زمانی‌که کد‌های Schedule Bیا HS را مرور می‌کنید، گاهی اوقات متوجه می‌شوید که بیش از یک کد با محصول شما مطابقت دارد. علاوه بر مراجعه به بخش، فصل و توضیحات مربوط به طبقه‌بندی، ممکن است لازم باشد به احکام و قوانین گمرکی مربوط به محصول خود نیز مراجعه کنید و اگر هم‌چنان تردید دارید از گمرک درخواست حکم الزامی نمایید.

از آن‌جایی که طبقه‌بندی کالا همیشه کار آسانی نیست، این فرآیند ممکن است موجب اختلاف نظر میان شما و مشتری شود. مشتری ممکن است دلایل قابل قبولی برای استفاده از کد HS متفاوتی داشته باشند، یا ممکن است از شما بخواهد از کدی استفاده کنید که عوارض گمرکی کمتری را به همراه دارد.

اگر می‌دانید کد HS صحیح نیست و با این حال از آن استفاده می‌کنید، مرتکب کلاهبرداری شده‌اید. در نهایت، این وظیفه شماست که بدون توجه به شرایط از کد صحیح استفاده کنید. عدم درج کد HS در فاکتور تجاری به شما این امکان را می‌دهد تا از این تعارض‌ها جلوگیری کنید. این بدان معنا نیست که شما می‌توانید آن را از تمام اسناد تجاری خود حذف کنید.

برای مثال، برای ثبت اطلاعات صادرات الکترونیکی یا EEI خود از طریق سیستم صادرات خودکار AES باید کدی ده رقمی Schedule B یا HTS را برای محصولات خود تعیین کنید. اگر برای ثبت اطلاعات خود از طریق AES به شخص ثالثی مانند فورواردر خود متکی هستید، باید مطمئن شوید که اطلاعات مورد نیاز برای تکمیل پرونده یا SLI را به طور صحیح ارائه کنید تا آن‌ها بتوانند به درستی اطلاعات را ثبت و پرونده را تکمیل کنند.

استفاده از کد HS صحیح

همان‌طور که پیش از این گفته شد، اغراق در بیان اهمیت کد HS دشوار است. استفاده از کد نادرست می‌تواند به این معنا باشد که:

  • محصول به اشتباه طبقه‌بندی می‌شود.
  • گواهی مبدا صادر‌کننده به اشتباه آماده می‌شود.
  • کالا با کد طبقه‌بندی نادرست به کشور دیگری صادر می‌شود.
  • گمرک مرزی ممکن است با این کد متفاوت باشد.
  • تأخیر در ترخیص واردات ممکن است رخ دهد.
  • خریدار ممکن است متحمل هزینه‌های اضافی شود.
  • کشور وارد‌کننده ممکن است جستجو و بررسی را آغاز کند.
  • کالا‌ها ممکن است از حقوق گمرکی امتیازی محروم شوند.
  • کالا ممکن است مشمول جریمه گردد.

برنامه‌های نرم‌افزاری مانند Shipping Solutions فرآیند تنظیم اسناد صادراتی را به صورت خودکار در می‌آورند و هنگام تغیین و وارد کردن کد HS و سایر دیتا‌های مهم صادراتی در فرم‌های صادراتی مختلف از بهترین روش‌ها استفاده می‌کنند. این نرم‌افزار می‌داند کدام فرم به کد شش رقمی و کدام به کد ده رقمی نیاز دارد و کدام یک از اسناد نیازی به وارد کردن کد HS ندارد.
آیا شرایط دیگری وجود دارد که صادرکنندگان نباید کد HS را در CI وارد کنند؟

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اخبار شرکت

حضور هلدینگ فیوچر اسکای در نمایشگاه بیگ فایو (BIG5) دبی

نمایشگاه صنعت ساختمانی بیگ فایو دبی (BIG5)  در تاریخ ۵ …

مطالعه بیشتر
نکات بازرگانی

راهنمای کامل انبارداری

راهنمای کامل انبارداری     شما هر کسب‌وکاری که داشته …

مطالعه بیشتر
اسناد تجاری

راهنمای کامل شماره EORI

اگر قصد دارید کسب‌وکار خود را در سطح بین‌المللی توسعه …

مطالعه بیشتر
متدهای-پرداخت-بین-المللی نکات بازرگانی

راهنمای کامل متدهای پرداخت بین المللی

برای کسب موفقیت در تجارت بین‌الملل و بالابردن میزان فروش، …

مطالعه بیشتر