راه تجار

راهنمای کامل شماره EORI

اگر قصد دارید کسب‌وکار خود را در سطح بین‌المللی توسعه دهید، یا اگر تأمین‌کنندگانی در خارج از کشور دارید، احتمالاً قبلاً نام شماره EORI را شنیده‌اید. شما برای واردات و صادرات کالا به اتحادیه اروپا به شماره EORI یا یورو کد نیاز دارید. 

شما اگر در زمینه صادرات و واردات تازه‌کار هستید ممکن است روند ثبت‌نام برای گرفتن این شماره برایتان سخت باشد. اما نگران نباشید در این مقاله قصد داریم نکات مهم درباره این کد را برای شما شرح دهیم. 

شماره EORI چیست؟

شماره EORI  یا کد اتحادیه اروپا مخفف شماره ثبت و شناسایی اپراتور اقتصادی (Economic Operators Registration and Identification Number ) است . این شماره یک کد شناسایی منحصربه‌فرد است که برای ردیابی و ثبت اطلاعات گمرکی در اتحادیه اروپا استفاده می‌شود. این کد توسط گمرک و سایر مقامات برای نظارت و ردیابی محموله‌هایی که به اتحادیه اروپا صادر و وارد می‌شوند کاربرد دارد. این عدد باعث تسهیل کار بین افراد و شرکت‌های داخل اتحادیه اروپا می‌شود  و سرعت روند انجام امور را افزایش می‌دهد.

چه کسی به کد EORI نیاز دارد؟

شرکت‌هایی که به اتحادیه اروپا صادرات و واردات کالا دارند، به شماره EORI نیاز خواهند داشت. وقتی به این کد نیاز است که یک طرف معامله از سیستم گمرکی اتحادیه اروپا است و دیگری از سیستم مالیاتی متفاوتی است. این شماره برای تبادل اطلاعات با مقامات گمرکی استفاده می‌شود.

طبق قوانین فعلی، حداکثر تا پنج عملیات گمرکی بدون داشتن شماره EORI قابل انجام است. پس از این، فرد یا شرکت باید برای دریافت کد یورو اقدام کند.

اگر می‌خواهید به‌عنوان واردکننده عمل کنید، باید یک کد EORI دریافت کنید. کد یورو به شما این امکان را می‌دهد که شخصاً به‌عنوان واردکننده عمل کنید و نیازی به شخص ثالث برای انجام این کار نداشته باشید. 

هر فعال اقتصادی مستقر در قلمرو گمرکی اتحادیه اروپا برای اهداف گمرکی به شماره EORI نیاز دارد. فعالان اقتصادی که در قلمرو گمرکی اتحادیه مستقر نیستند نیز برای تعدادی از موقعیت‌های مختلف به EORI نیاز دارند. مثلاً:

  • تسلیم اظهارنامه گمرکی در قلمرو گمرکی اتحادیه اروپا
  • ارسال بیانیه خلاصه ورود (ENS) 
  • ارائه بیانیه خلاصه خروج (EXS) 
  • تسلیم اظهارنامه نگهداری موقت در قلمرو گمرکی اتحادیه
  • حاملان از طریق دریا، آب‌های داخلی یا هوایی 
  • حاملانی که به سیستم گمرکی متصل هستند و به دریافت هر یک از اطلاعیه‌های مقرر در قوانین گمرکی در مورد تسلیم یا اصلاح اظهارنامه‌های خلاصه ورود تمایل دارند

 به جز فعالان اقتصادی افراد زیر برای گرفتن کد باید ثبت شوند:

  • در مواردی که قوانین ملی یک کشور عضو اتحادیه  چنین ثبتی را الزامی می‌کند.
  • جایی که شخص در عملیاتی شرکت می‌کند که برای آنها شماره EORI باید مطابق قانون گمرک اتحادیه اروپا ارائه شود.
  • اگر فعال اقتصادی یک شرکت (شخص حقوقی) یا یک شخص حقیقی باشد، موضوعیت ندارد.

اگر نمی‌خواهید یک کد EORI  برای همه مقاصد خود در اتحادیه اروپا دریافت کنید، ممکن است بتوانید از شماره صادر شده در کشوری که در آن ثبت‌نام کرده‌اید برای واردات به سایر کشورهای اتحادیه اروپا استفاده کنید. اما این مورد برای همه کشورها صادق نیست. به‌عنوان‌مثال، اگر یک EORI ثبت شده در آلمان دارید، ممکن است بتوانید از آن برای واردات به هلند یا فرانسه استفاده کنید، اما برای اسپانیا به یک شماره جداگانه نیاز دارید.

باتوجه‌به تغییر و تحولات اقتصادی سیاسی در اروپا، تمام شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای که تمایل به تردد از مسیرهای اتحادیه اروپا را داشته باشند، می‌بایست کد EORI خود را پیش‌تر دریافت و یا اسناد مربوطه را در هنگام ورود به یکی از گمرکات مرزی در اتحادیه ارائه و نسبت به ثبت و دریافت کد مذکور اقدام نمایند.

‌علاوه برشرکت‌های حمل‌ و نقل، صادرکنندگان و واردکنندگانی که به‌عنوان اظهارکننده کالا درگمرکات تلقی شوند نیز باید نسبت به دریافت کد مذکور اقدام كنند. اگر شرکت شما بخشی از یک گروه هلدینگ بزرگتر است، درخواست باید توسط شرکت مادر پردازش شود، نه شرکت تابعه. کد EORI برای کشورهای آسیای میانه نیز اجباری تلقی می‌شود. 

طبق بخشنامه‌های اتاق بازرگانی ایران تمام شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی از جمله کریر و فورواردر باید نسبت به اخذ این کد برای شرکت خود اقدام کنند.

ضرورت گرفتن کد EORI

شما باید اطلاعات شرکت را در سیستم‌های بین‌المللی ‌ TIREPD، ‏NCTS، ‌ TIRCUS‏ که به سیستم‌های گمرکات داخلی، اوراسیا و اروپایی متصل هستند ثبت کنید. ثبت این اطلاعات و گرفتن این کد از توقف‌های احتمالی کامیون‌ها در مرزها، تحمیل هزینه مازاد، تغییر اجباری ‏رویه ترانزیتی، گمرکی، بازرسی و کنترل‌های اضافی پیشگیری می‌کند.  

شما در موارد زیر به کد  EORI نیاز دارید:

  • اگر شخصی را برای انجام امور گمرکی‌تان در کشور مبدأ با مقصد، منصوب می‌کنید
  • در صورتی که اظهارنامه‌های گمرکی انجام دهید
  • در شرایطی که  از سیستم‌های گمرکی، مانند سیستم CHIEF و سیستم کنترل واردات ایرلند شمالی (ICS NI)استفاده می‌کنید
  •  برای تصمیم گمرکی درخواست می‌دهید.

فرمت شماره EORI

شماره EORI از دو بخش تشکیل شده است:

  • کد کشور عضو صادرکننده برای نشان‌دادن محل ثبت سازمان یا فرد؛ به دنبال
  •  شماره‌ای منحصربه‌فرد در کشور عضو

درخواست کد اتحادیه اروپا چقدر طول می‌کشد؟

اگر مدارک را به‌درستی تکمیل کنید، دریافت شماره از طریق ایمیل تا یک هفته طول می‌کشد، بنابراین اگر به آن نیاز دارید، سریع‌تر اقدام کنید. در صورت عدم دریافت ایمیل، پوشه هرزنامه خود را بررسی کنید، زیرا ممکن است ایمیل موردنظر در آن بخش تحویل داده شده باشد.

 

چگونه می‌توانید یک شماره EORI درخواست کنید؟

افراد یا شرکت‌هایی که در قلمرو گمرکی اتحادیه اروپا تأسیس شده‌اند باید برای شماره EORI خود در مؤسسه اتحادیه اروپا درخواست دهند. در مورد اشخاص یا شرکت‌هایی که در قلمرو گمرکی اتحادیه اروپا مستقر نیستند، درخواست باید به مؤسسه مربوطه کشوری که قرار است اولین صادرات یا واردات خود را به آن انجام دهند، ارائه شود. اگر مطمئن نیستید، می‌توانید با مؤسسه مربوطه مشورت کنید.

اطلاعاتی که باید به اداره مربوطه ارائه دهید تا EORI خود را درخواست کنید عبارتند از:

  • کارت شناسایی معتبر؛
  • نام و نام خانوادگی؛
  • آدرس یا محل سکونت؛
  • شماره(های) شناسایی مالیات بر ارزش‌افزوده اختصاص‌داده‌شده توسط کشورهای عضو؛
  • تاریخ تأسیس، در مورد شخص حقوقی؛ یا،
  • تاریخ تولد در مورد شخص حقیقی؛ و

چگونه می‌توانم اعتبار شماره EORI خود را بررسی کنم؟

شما می توانید  به وب سایت کمیسیون اروپا مراجعه کنید تا بررسی کنید که آیا  یک شماره EORI معتبر به شما اختصاص داده شده است یا خیر. در صورتی که با انتشار جزئیات ثبت نام خود در اینترنت موافقت کرده باشید و یک شماره EORI معتبر داشته باشید، نام و آدرس شرکت شما همراه با شماره EORI شما نشان داده می شود. 

قبل از اینکه درخواست خود را برای شماره EORI جدید ارسال کنید، باید بررسی کنید که شرکت شما قبلاً ثبت نشده باشد. اگر شرکت شما برای مالیات بر ارزش‌افزوده ثبت شده باشد، ممکن است قبلاً یک شماره EORI به طور خودکار برای آن صادر شده باشد. این کدها با شرکتی که برای آن صادر شده اند مرتبط هستند؛ بنابراین اگر شماره EORI خود را فراموش کرده باشید، دیگر شماره EORI را دریافت نخواهید کرد. می‌توانید به‌راحتی با اعتبارسنجی شماره EORI بررسی کنید که آیا شرکت شما قبلاً شماره‌ای دارد یا خیر. حتی اگر در مورد نیاز به آن مطمئن نیستید، به‌هرحال ارزش درخواست را دارد – و برنامه رایگان است.

 

نحوه پیداکردن شماره EORI با نام شرکت

اگر برای یافتن شماره EORI به کمک نیاز دارید، می‌توانید با تیم HMRC EORI تماس بگیرید. بااین‌حال، مقررات حفاظت از داده‌ها در سراسر اتحادیه اروپا به این معناست که اگر شرکت‌های ثبت شده رضایت ندهند که جزئیات آن‌ها در دسترس عموم قرار گیرد، ممکن است نتوانید اطلاعات کاملی را در مورد یک شرکت ثبت‌شده دریافت کنید.

شماره EORI یک شرکت بسیار شبیه به شماره شناسه آن است، باید کد کشور را به‌عنوان پیشوند اضافه کنید به‌عنوان‌مثال: DE 1234567890 8.

اگر EORI نداشته باشید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر شماره EORI ندارید، نمی‌توانید به‌صورت قانونی کالاها را به اتحادیه اروپا وارد یا صادر کنید. این عدد برای اظهارنامه‌های گمرکی همه کالاهای صادراتی و وارداتی از اتحادیه اروپا استفاده می‌شود. بدون شماره، ممکن است با افزایش هزینه‌ها (مانند هزینه‌های ذخیره‌سازی) و تأخیر مواجه شوید.

چه زمانی باید با تیم EORI تماس بگیرید؟

تیم EORI می‌تواند به سؤالات شما در مورد شروع واردات یا صادرات در اتحادیه اروپا پاسخ دهد. بااین‌حال، برای موارد زیر نیز باید با تیم EORI تماس بگیرید:

  • برای به‌روزرسانی جزئیات شرکت:نام، آدرس، یا شماره مالیات بر ارزش‌افزوده ثبت شده
  • اگر برای اولین‌بار برای مالیات بر ارزش‌افزوده ثبت‌نام می‌کنید
  • اگر دیگر نمی‌خواهید از شماره EORI خود استفاده کنید
  • برای حذف جزئیات شرکت خود از پایگاه ‌داده عمومی EORI

 

آیا می‌توانم از  EORI استفاده نکنم؟

خیر. اگر شما به‌عنوان یک فعال اقتصادی در اتحادیه اروپا صادرات و واردات می‌کنید  و در فعالیت‌های تحت پوشش قوانین گمرکی شرکت دارید، داشتن شماره EORI منحصربه‌فرد برای شما الزامی است.

آیا هر فعال اقتصادی خارجی به شماره EORI نیاز دارد؟

یک فعال اقتصادی مستقر در قلمرو گمرکی اتحادیه اروپا باید برای شماره EORI در کشور عضوی که در آن مقیم است درخواست دهد. فعال اقتصادی که در قلمرو گمرکی اتحادیه مستقر نیست، باید برای درخواست شماره EORI در اولین کشور عضوی که اظهارنامه گمرکی تسلیم کرده اقدام کند.

هر فعال اقتصادی چند شماره EORI می‌تواند داشته باشد؟

به‌عنوان یک فعال اقتصادی نمی‌توانید بیش از یک شماره EORI منحصربه‌فرد داشته باشید، زیرا شماره EORI به‌عنوان یک ویژگی شناسایی در سراسر اروپا عمل می‌کند. هر بخش ثبت نشده شرکت شما (شعبه‌ها یا مؤسسات دائمی که توانایی انجام اقدامات قانونی را ندارند)، نمی‌توانند شماره EORI منحصربه‌فرد خود را داشته باشند.

هر یورو کد که به طور موقت به مشاغل غیر شرکتی (شعبه‌ها یا مؤسسات دائمی) اختصاص داده می‌شود در تاریخ خاصی با مشورت شما غیرفعال می‌شود. در جریان چنین تغییری، ممکن است، در صورت لزوم، به بخش‌های ثبت‌نشده مربوطه شرکت شما یک شماره شعبه اختصاص داده شود و پس از آن باید خود را در ATLAS با شماره EORI و شماره شعبه اضافی شناسایی کنند.

دریافت کد EORI در ایران

اتاق بازرگانی در خصوص اجباری بودن قید کد ‌ EORI‏ شرکت‌های ‏کریر و حتی فورواردر، فرستنده و گیرنده کالا در سیستم پیش اظهاريه الکترونیکی تیر (‌ TIREPD‏) اطلاعیه‌هایی صادر کرده است. به‌منظور جلوگیری از توقف‌های احتمالی کامیون‌ها در مرزها، تحمیل هزینه مازاد، تغییر اجباری ‏رویه ترانزیتی، گمرکی، بازرسی و کنترل‌های اضافی، ضروری است اطلاعات موردنیاز در سیستم‌های بین‌المللی ‌ TIREPD، ‏NCTS، ‌ TIRCUS‏ که به سیستم‌های گمرکات داخلی، اوراآسیا و اروپایی متصـل هستند، ثبت گردد.

 در نرم‌افزار مذکور قید اطلاعات شرکت کریر به همراه درج کد ‌ EORI‏ فرستنده، گیرنده و یا ‏شرکت فورواردر از الزامات تلقی می‌گردد.

پس  در صورت درخواست کریر، شرکت ‏فورواردر می‌بایست کد ‌ EORI‏ خود را جهت تکمیل فرایند ثبت اطلاعات در رویه پیش اظهاريه ‏الکترونیکی در اختیار شرکت کریر قرار دهد. ‏

کد ‌ EORI‏ الزاماً منحصر به شرکت‌های کریر نیست و مستقیماً با رویه تیر ارتباط  ‏ندارد بلکه عاملی است که در رویه‌های مختلف گمرکی دیده شده است. ‏

باتوجه‌به اهمیت داشتن کد EORI برای شرکت‌های کریر و فورواردر جهت ارسال اطلاعات از طریق پیش اظهاریه الکترونیکی، ضروری است شرکت‌هایی که تاکنون موفق به دریافت کد EORI نشده‌اند، هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را به عمل بیاورند تا شرکت‌های کریر در مراحل پیش اظهاریه و یا در پروسه فرایند گمرکی و تسویه عملیات حمل با مشکل مواجه نشوند. اخذ کد EORI می‌تواند به‌صورت رایگان و ازطریق سایت ذیل و دیگر سایت‌های گمرکات اتحادیه اروپا انجام پذیرد:

 

 

مدارک لازم:برای دریافت کد EORI در ایران عبارتند از: 

  • تصویر پروانه فعالیت
  • آخرین روزنامه رسمی
  • تصویر کارت بازرگانی
  • کد پستی دفتر مرکزی شرکت

 

کدهای مشابه با EORI

در این بخش مروری کوتاه بر سایر اعداد که نباید با شماره EORI اشتباه گرفته شوند خواهیم داشت:

شماره کد (Code number)

علاوه بر استفاده به عنوان کد برای کالاهای خاص، کد 11 رقمی (به عنوان مثال: 0095 0095 9503 9503) به عنوان کدی برای اقدامات خاص مانند نرخ گمرک یا الزامات مجوز استفاده می شود. این کد باید در اظهارنامه های کاغذی و الکترونیکی گمرکی ذکر شود.

شماره شناسایی مالیات بر ارزش‌افزوده AT identification number)

مطابق با دستورالعمل‌های اروپایی، شماره شناسایی مالیات بر ارزش‌افزوده (Umsatzsteuer-Identifikationsnummer) از شناسه ملی و حداکثر 12 کاراکتر دیگر تشکیل شده است. در آلمان مخفف DE به‌اضافه 9 رقم به‌عنوان‌مثال  DE 123456789 استفاده می‌شود. 

شماره مالیات (Tax number)

شماره مالیاتی (به‌عنوان‌مثال: 06/001/5822/0) توسط سازمان مالیاتی داخلی هنگام ارائه اظهارنامه مالیات بر گردش مالی پیش‌پرداخت و/یا اظهارنامه مالیاتی عادی اختصاص داده می‌شود. این شماره از یک شماره اداره مالیات، یک شماره منطقه و ارقام دیگر مانند شماره سریال تشکیل شده است، به همین دلیل است که هیچ اطلاعات قطعی مربوط به طول دقیق این شماره در اینجا ارائه نمی‌شود.

شماره مالیات غیرمستقیم (Excise number)

یک نشانه مهم مبنی بر اینکه یک کسب‌وکار حق دارد در یک روش تعلیق مالیاتی (مالیات غیرمستقیم) شرکت کند، شماره مالیات غیرمستقیم است. شماره مالیات غیرمستقیم آلمان دارای 13 کاراکتر است و ممکن است به شرح زیر باشد (مثال: (DE 1234567890 8.

سخن آخر

  صادرکنندگان و واردکنندگانی که با کشورهای اتحادیه اروپا همکاری می‌کنند باید کد یورو دریافت کنند. ما در این مقاله سعی کردیم  نکات مهم درباره این کد را برای شما شرح دهیم. اگر درباره سایر مفاهیم بازرگانی و حمل و نقل بین‌الملل پرسشی دارید می‌توانید سایر مقالات سایت ما را مطالعه کنید. 

 

3 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اخبار شرکت

حضور هلدینگ فیوچر اسکای در نمایشگاه بیگ فایو (BIG5) دبی

نمایشگاه صنعت ساختمانی بیگ فایو دبی (BIG5)  در تاریخ ۵ …

مطالعه بیشتر
نکات بازرگانی

راهنمای کامل انبارداری

راهنمای کامل انبارداری     شما هر کسب‌وکاری که داشته …

مطالعه بیشتر
اسناد تجاری

راهنمای کامل شماره EORI

اگر قصد دارید کسب‌وکار خود را در سطح بین‌المللی توسعه …

مطالعه بیشتر
متدهای-پرداخت-بین-المللی نکات بازرگانی

راهنمای کامل متدهای پرداخت بین المللی

برای کسب موفقیت در تجارت بین‌الملل و بالابردن میزان فروش، …

مطالعه بیشتر