راه تجار

محاسبه هزینه تمام شده محصولات وارداتی

نحوه محاسبه هزینه تمام شده محصولات وارداتی

شرکت‌هایی که در تجارت جهانی حضور دارند با کارمزد و هزینه‌های اضافی مرتبط با واردات محصولات تا مقصد نهایی مواجه هستند. ضروری است که خریداران از قبل هزینه‌های نهایی و واقعی محصولات را بدانند تا بتوانند تصمیمات هوشمندانه‌ای برای کسب و کار خود بگیرند. در این مقاله از بلاگ شرکت بازرگانی راه تجار قصد داریم نکاتی را در خصوص هزینه تمام شده محصولات وارداتی با شما در میان بگذاریم.

هزینه تمام شده چیست؟

هزینه تمام شده اصطلاحی است که برای اشاره به هزینه نهایی محصولات به اضافه تمام هزینه‌های مربوط به حمل و نقل و تدارکات مورد نیاز برای ارسال کالا به مقصد نهایی به کار می‌رود.  در طی فرآیند تجارت جهانی ده‌ها هزینه اضافی، کارمزد و تبدیل ارز وجود دارد که خریداران باید از قبل آگاه باشند تا بتوانند هزینه تمام شده محصولات را محاسبه کنند. از جمله هزینه‌های واردات عبارتند از: هزینه خرید محصول، هزینه تبدیل ارز، هزینه حمل و نقل بین المللی و تدارکات، هزینه‌های مربوط به واردات و بندر، هزینه ترخیص گمرکی، عوارض و مالیات و هزینه‌های حمل داخلی کالا. 

چرا محاسبه هزینه تمام شده کالا مهم است؟

خریداران باید از قبل هزینه‌ تمام شده محصولات وارداتی را بدانند تا بتوانند تصمیمات هوشمندانه‌ای برای کسب و کار خود بگیرند. اگر یک شرکت بازرگانی قصد دارد محصولاتی را وارد کند و آن‌ها را در بازارهای خود بفروشد، بنابراین باید شناخت خوبی از هزینه نهایی هر کالا داشته باشد. آگاهی از هزینه تمام شده واردات کالا به شرکت‌های بازرگانی این امکان را می‌دهد تا برای میزان هزینه‌ای که باید برای خرید محصولات و ارسال آن‌ها سرمایه گذاری شود، برنامه‌ریزی کنند.

علاوه بر این، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا قیمت فروش و سودحاصل از فروش محصولات خود را محاسبه کنند. اگر شرکت‌ها برای محاسبه هزینه تمام شده وقت صرف نکنند، ممکن است با هزینه‌های غیرمنتظره‌ای روبرو شوند که می‌تواند واردات محصولات را ناممکن کند. محاسبه هزینه تمام شده مستلزم شناخت برخی هزینه‌های مهم و اعمال درست آن برای هر محصول به منظور به دست آوردن هزینه تمام شده نهایی برای هر کالا است. 

نحوه محاسبه هزینه تمام شده محصولات وارداتی

در ابتدا، آگاهی از تمام هزینه‌ها، کارمزدها و هزینه‌های مختلف در طول فرآیند خرید و واردات بسیار مهم است. در زیر لیستی از اطلاعاتی قرار دارد که برای محاسبه دقیق هزینه تمام شده محصولات وارداتی باید بدانید.

مرحله 1: دریافت قیمت دقیق از صادر کننده

قیمت محصول شامل جزئیات زیر خواهد بود:

  • جزئیات مربوط به فرستنده و گیرنده
  • اینکوترمز
  • بندر بارگیری یا POL و بندر تخلیه یا POD
  • ارز (معمولا USD)
  • جزئیات و قیمت محصول  
  • کدهای HS/HTS
  • اندازه محصول و بسته‌بندی
  • نوع حمل و نقل ( FCL یا LCL)

مرحله 2: شناخت حمل و نقل بین المللی و هزینه‌های اضافی واردات

می‌توانید با یک فورواردر تماس بگیرید تا قیمت دقیق ارسال محصولات به محل خود را بدانید. اغلب محموله‌های تجارت جهانی مطابق با FOB به فروش می‌رسند، به این معنی که گیرنده یا همان خریدار تمام هزینه‌ها و مخارج اضافی را پس از بارگیری کالا بر روی کشتی برای صادرات پرداخت می‌کند. برای تعیین تمام هزینه‌های مربوطه، قیمت حمل و نقل کالا مشخص می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • هزینه حمل و نقل دریایی بین المللی از بندر بارگیری تا بندر تخلیه (به دلار) – توجه داشته باشید که نرخ حمل و نقل دریایی و هوایی در طول سال متفاوت است، بنابراین باید تاریخ اعتبار را تعیین و تایید کنید.
  •  هزینه‌های داخلی در کشور واردکننده ( این هزینه‌ها را مطابق با ارز داخلی خود محاسبه کنید) – این هزینه‌ها شامل هزینه‌های حمل و نقل به بندر محلی، تهیه اسناد و مدارک، ترخیص کالا از گمرک، قرنطینه، بیمه حمل و نقل دریایی و حمل  داخلی کالا و… است. 
  • نرخ حقوق و عوارض ورودی داخلی – اگر HS Code را برای کالاهای وارداتی ارائه کنید، حامل یا کارگزار گمرک می‌تواند تایید کند که چه نرخ عوارض گمرکی برای کالاهای وارداتی اعمال شود. همچنین نحوه دریافت عوارض گمرکی ورود کالا را تایید می‌کند. این فرآیند از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، بنابراین مطابق با شرایط خود اقدام به دریافت تاییدیه کنید. 
  • مالیات بر واردات – از نرخ مالیات محلی (VAT/GST) و نحوه اعمال آن بر کالاهای وارداتی مطلع باشید.

مرحله 3: آگاهی از نرخ و هزینه واقعی مبادله ارز خارجی

روش‌های زیادی برای تبادل ارز و پرداخت هزینه به تامین کنندگان بین المللی وجود دارد. شما باید از نرخ واقعی مبادله که صرافی ارائه می‌دهد آگاه باشید. توجه داشته باشید که نرخ مبادله ارزی که انتخاب می‌کنید کمتر از نرخ بین بانکی فعلی است.  

 مثالی از نحوه محاسبه هزینه تمام شده محصولات وارداتی 

مثالی از یک کانتینر 20 فوتی محموله از چین را در نظر بگیرید. تامین کننده هزینه‌ها را به صورت زیر بیان می‌کند:

  • 100 عدد اقلام مربوط به مبلمان – 100 دلار برای هر قطعه
  • اینکوترمز – FOB، بندر شانگهای
  • کل هزینه FOB – ده هزار دلار آمریکا
  • نوع حمل و نقل – کانتینر 20 فوتی GP
  • HS کد –  1234.56 

گام اول:

تمام ارزهای خارجی را به ارز محلی خود تبدیل کنید ( با در نظر گرفتن نرخ مبادله ارز واقعی در هنگام پرداخت بین المللی). به احتمال زیاد باید هزینه‌های ارزی تامین کننده و هزینه حمل و نقل دریایی بین المللی را به ارز محلی خود تبدیل کنید. وقتی همه ارزهای خارجی را به ارز محلی خود تبدیل کردید، جمع تمام هزینه‌ها را محاسبه کنید.  

FOB کالا، 10 هزار دلار آمریکا = 13 هزار دلار به ارز محلی شما

حمل و نقل دریایی، 2 هزار دلار = 2 هزار و 600 دلار به ارز محلی شما

هزینه کل محصول + حمل و نقل دریایی= 15600$ ارز محلی

گام دوم:

جمع تمام هزینه‌های محلی واردات و هزینه‌های حمل و نقل را محاسبه کنید، در این مثال 1500$: 

  • 1500 $ ( به ارز محلی خود) اضافه کنید.

گام سوم:

هزینه عوارض گمرکی را محاسبه کنید

تذکر: عوارض گمرکی واردات و نرخ مالیات بر واردات از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. 2 روش اصلی برای ارزیابی وجود دارد که کشورها برای دریافت عوارض گمرکی و مالیات، مطابق با ارزش FOB یا CIF کالاها، از آن‌ها استفاده می‌کنند.  

FOB: عوارض گمرکی واردات که بر اساس ارزش FOB محصولات محاسبه می‌شود. یعنی مطابق با ارزش FOB کالا ( مطابق با نرخ ارز کشور وارد کننده) عوارض دریافت می‌شود. 

CIF: عوارض گمرکی واردات مطابق با ارزش CIF محاسبه و دریافت می‌شود. بنابراین عوارض گمرکی مطابق با هزینه محصولات + هزینه بیمه (در صورت وجود) + هزینه حمل و نقل بین المللی حمل کالا به بندر تخلیه (بر حسب ارز کشور وارد کننده) دریافت می‌شود.

در این مثال فورواردر تاکید کرده است که نرخ عوارض گمرکی واردات مطابق با ارزش FOB کالاهای وارداتی (ارز محلی)، 5درصد در نظر گرفته شود. بنابراین 5 درصد عوارض گمرکی با دلار 13000 (650$) محاسبه و دریافت می‌شود:

  • اضافه نمودن 650 دلار به هزینه عوارض گمرکی

گام چهارم:

اضافه کردن مالیات واردات. در این مثال 10 درصد مالیات بر واردات مطابق با ارزش نهایی کالاهای وارداتی اخذ می‌شود ( ارزش نهایی 17750$):

  • اضافه نمودن 1775$ مالیات بر واردات

بنابراین هزینه تمام شده نهایی کالاهای وارداتی به کشور عبارت است از:

  • هزینه FOB: برابر با 13000$
  • + حمل و نقل دریایی: 2600$
  • + مجموع هزینه‌های مربوط به واردات داخلی 1500$
  • + 5درصد عوارض گمرکی واردات 650$

کل هزینه تمام شده = 17775$ + 10% مالیات 1775$

تقسیم هزینه‌های اضافی برای محاسبه هزینه تمام شده هر محصول

اگر قصد واردات چند کالا در یک محموله را دارید، باید هزینه تمام شده را برای هر محصول به طور جداگانه محاسبه کنید. تمام هزینه‌های اضافی را بر حسب حجم مکعب (متر مکعب) یا بر حسب وزن، یا هر کدام که معمولا بیشتر است، تقسیم کنید. برای انجام این‌ کار باید سایز بسته‌بندی و وزن هر محصول را به طور دقیق بدانید و سپس هزینه‌ها را تقسیم کنید. ساده‌ترین راه برای انجام این‌کار محاسبه متر مکعب (m3) هر محصول یا وزن آن است.

مجموع هزینه‌های حمل و نقل بین المللی + هزینه‌های واردات محلی ( 15600$ در مثال بالا) را می‌توان بر اساس متر مکعب یا وزن ( هرکدام بیشتر است) تقسیم کرد. 

نحوه اعمال اضافه بها و حاشیه سود برای محاسبه قیمت فروش

زمانی‌ که هزینه تمام شده محصولات محاسبه شد، خریداران می‌توانند قیمت فروش محصولات خود را تعیین کنند، یعنی محصولات با چه قیمتی در بازار فروخته می‌شوند. این امر منجر به آگاهی شرکت‌های بازرگانی از سودی می‌شود که می‌توانند به دست آورند و به آن‌ها این امکان را می‌دهد از نرخ بازگشت سرمایه یا ROI در صورت واردات و فروش محصولات مطلع شوند. برای تعیین قیمت فروش، واردکنندگان می‌توانند اضافه بها یا حاشیه سود برای قیمت تمام شده محصولات خود در نظر بگیرند. لازم به ذکر است که اضافه بها و حاشیه سود دو روش کاملا متفاوت برای محاسبه هستند که نباید اشتباه به کار روند. این نکات در بروزرانی بعدی به این مقاله اضافه خواهند شد. از اینکه تا پایان همراه راه تجار بودید از شما سپاسگزاریم.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اخبار شرکت

حضور هلدینگ فیوچر اسکای در نمایشگاه بیگ فایو (BIG5) دبی

نمایشگاه صنعت ساختمانی بیگ فایو دبی (BIG5)  در تاریخ ۵ …

مطالعه بیشتر
نکات بازرگانی

راهنمای کامل انبارداری

راهنمای کامل انبارداری     شما هر کسب‌وکاری که داشته …

مطالعه بیشتر
اسناد تجاری

راهنمای کامل شماره EORI

اگر قصد دارید کسب‌وکار خود را در سطح بین‌المللی توسعه …

مطالعه بیشتر
متدهای-پرداخت-بین-المللی نکات بازرگانی

راهنمای کامل متدهای پرداخت بین المللی

برای کسب موفقیت در تجارت بین‌الملل و بالابردن میزان فروش، …

مطالعه بیشتر