راه تجار

پکینگ لیست

پکینگ لیست در حمل‌ و نقل چه اهمیت و کاربردی دارد؟

تاکنون به‌عنوان یک صادرکننده یا واردکننده کالا درباره میزان محتویات محموله خود با طرف مقابل دچار اختلاف شده‌اید؟ وجود یک پکینگ لیست در یک محموله از بروز این‌گونه اختلافات پیشگیری می‌کند. راه تجار قصد دارد در این مقاله تمام نکات درباره پکینگ لیست را برای شما شرح دهد پس در ادامه این مقاله کاربردی با ما همراه باشید.  

پکینگ لیست یا لیست عدل‌بندی محتویات هر بسته (جعبه، پالت‌ها و غیره) را مشخص می‌کند. اطلاعاتی که در پکینگ لیست می‌آید شامل وزن، ابعاد، تعداد و نام دقیق محتویات هر بسته است. شما باید پکینگ لیست را داخل هر کارتن یا بسته‌بندی قرار دهید یا برای طرف مقابل ایمیل کنید. کاربرد این سند برای تعیین وزن و هزینه حمل‌ونقل محموله است و باعث پیشگیری از بروز هرگونه اختلاف بین فرستنده و گیرنده درباره میزان محتویات یک محموله است. 

پکینگ لیست چیست؟

پکینگ لیست یک سند مهم برای صادرکننده، ,واردکننده، شرکت حمل‌ونقل و گمرک است. تمام مشخصات مندرج در این سند، روند حمل‌ونقل کالا را راحت‌تر می‌کند.

پکینگ لیست یا لیست بسته‌بندی صادراتی یک سند دقیق است که تمام جزئیات محصول و بسته‌بندی موجود در هر محموله را بیان می‌کند. فرستنده‌ها باید یک پکینگ لیست برای به اشتراک گذاشتن با حاملان بار، خطوط کشتیرانی، واردکنندگان و سایر طرف‌ها در طول زنجیره تأمین ایجاد کنند. 

حمل‌ونقل کالا، کارگزار گمرک یا سایر شرکای زنجیره تأمین از اطلاعات موجود در پکینگ لیست برای شناسایی صحیح و حمل محموله در طول زنجیره تأمین استفاده خواهند کرد. گمرک در کشور صادرکننده یا واردکننده برای کسب اطلاع دقیق درباره نحوه بسته‌بندی و بارگیری محموله‌ها از این لیست استفاده می‌کند.

درصورتی‌که شرکت حمل‌کننده و صادرکننده بار در مورد وزن و اندازه محموله اختلاف‌نظر داشته باشند فهرست بسته‌بندی یا پکینگ لیست به‌عنوان یک سند معتبر و پشتیبان مشخص می‌کند که حق با کدام طرف است.

بسته به نوع حمل‌ونقل و نحوه بسته‌بندی کالا، روش‌های مختلفی برای ایجاد یک پکینگ لیست وجود دارد. هنگام پرکردن پکینگ لیست باید تمام اطلاعات دقیق وارد لیست شوند و هیچ مغایرتی وجود نداشته باشد، در صورت وجود هرگونه تناقض در تعداد و وزن محموله روند بررسی در گمرک طولانی خواهد شد و ضررهای مالی ناشی از آن متوجه شما خواهد بود. 

اهمیت پکینگ لیست

در برگه‌های پکینگ لیست هر چیزی را که مشتری سفارش داده است یادداشت می‌شود. برگه‌های بسته‌بندی هم برای فروشندگان و هم برای خریداران مفید و کاربردی است برخی از مزایای وجود این لیست عبارتند از:

اطمینان از کامل بودن محموله

قبل از مهروموم شدن جعبه و برچسب‌گذاری، فرستنده باید بسته‌بندی را به‌دقت بررسی کند که اقلام داخل آن واقعاً همان چیزی است که مشتری سفارش داده است. به‌محض تأیید، فرستنده می‌تواند برگه بسته‌بندی چاپ شده را در جعبه قرار دهد و سفارش را ارسال کند. محتویات برگه پکینگ لیست باید دقیقا با محتویات جعبه یکسان باشد.

پیگیری همه سفارش‌ها

ممکن است حجم و تعداد سفارش‌ها به حدی باشد که در محموله‌های جداگانه برای مشتری ارسال شود، با کمک پکینگ لیست فرستنده و خریدار می‌توانند سفارش‌های مختلف در جعبه‌های جداگانه را پیگیری و سازماندهی کنند

شناسایی و بازگرداندن موارد آسیب‌دیده

برگه‌های بسته‌بندی به شناسایی و مرتب کردن اقلام خسارت‌دیده کمک می‌کنند. داشتن یک پکینگ لیست به‌عنوان پشتیبان می‌تواند به‌سرعت بخشیدن به صدور بازپرداخت یا ارسال مجدد بسته کمک کند.

فرض کنید مشتری بسته خود را بررسی می‌کند و یک کالای آسیب‌دیده یا موردی را پیدا می‌کند که با آنچه در لیست بسته‌بندی است مطابقت ندارد. در این صورت، مشتری می‌تواند بلافاصله با فروشنده تماس گرفته و ترتیب تحویل یا بازپرداخت مجدد را بدهد.

تأییدیه دریافت همه اقلام 

پکینگ لیست برای شناسایی اقلام مفقود و اطمینان از دریافت هر چیزی که سفارش داده شده است استفاده می‌شود. اگر سفارش شما در چندین بسته ارسال می‌شود، می‌توانید با کمک این سند هرگونه نقصان و اشتباه را در زمینه تعداد و نوع کالای خود بررسی و پیگیری کنید. 

تخمین ارزش محموله توسط گمرک

اگر کالایی را به خارج از کشور صادر می‌کنید، گمرک می‌تواند از برگه بسته‌بندی برای تخمین ارزش محموله استفاده کند. با این‌حال، گمرک معمولاً یک فاکتور تجاری (که باید حاوی توضیحات کالا، ارزش آنها، مقصد حمل‌ونقل فروشنده و فرستنده، و شرایط تحویل و پرداخت باشد) را برای ترخیص بسته ترجیح می‌دهد.

چه کسی پکینگ لیست را صادر و ارسال می‌کند؟  

فروشنده/فرستنده کالا وظیفه صادرکردن پکینگ لیست را بر عهده دارد. اما هر فروشنده‌ای برگه بسته‌بندی را ارسال نمی‌کند. فقط فروشندگان محصولات (کالا یا مشاغل مبتنی بر کالا) برگه‌های بسته‌بندی را به همراه کالاهای سفارش داده شده ارسال می‌کنند. ارائه‌دهندگان خدمات هیچ محصول فیزیکی برای ارسال ندارند؛ بنابراین تنها کاری که می‌توانند انجام دهند ارسال فاکتور است.

چه کسی برگه بسته‌بندی را دریافت می‌کند؟

برگه بسته‌بندی یا پکینگ لیست برای ملاحظه سه گروه صادر می‌شود:

  • مشتری یا گیرنده کالا.
  • در مورد کسب‌وکار، دپارتمان مسئول دریافت و ثبت کالا/لوازم، مسئول دریافت برگه بسته‌بندی جهت تأیید سفارش است.
  • واحد گمرک کشور مقصد. پکینگ لیست به گمرک این اطمینان را می‌دهد که کالاهای دریافتی مطابق مقررات گمرکی هستند. مأموران گمرک از برگه بسته‌بندی برای تطبیق اقلام مندرج در اسناد صادراتی با کالاهای واقعی دریافتی استفاده می‌کنند. آنها همچنین از آن برای اطمینان از عدم ممنوعیت واردات استفاده می‌کنند.

چه اطلاعاتی در قالب پکینگ لیست گنجانده شده است؟

لازم است که صادرکنندگان تمام اطلاعات را در قالب فهرست بسته‌بندی درج کنند تا در هنگام حمل کالا از گمرک دچار مشکل یا تأخیر نشوند. فهرست بسته‌بندی شامل بخش‌ها و اطلاعات مختلفی است که در ادامه این مقاله از راه تجار به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت: 

مشخصات صادرکننده

این بخش شامل اطلاعات تماس اولیه شرکت صادرکننده از جمله نام شرکت، آرم، آدرس، شماره‌تلفن و جزئیات تماس شخصی است. توجه داشته باشید که می‌توانید هرگونه اطلاعات اضافی یا شماره ثبت شرکت را در اینجا اضافه کنید.

گیرنده یا خریدار 

این قسمت شامل اطلاعات تماس اولیه شرکت گیرنده  از جمله نام شرکت، آدرس، شماره‌تلفن و جزئیات تماس شخصی است. اگر محموله به سفارش شخص دیگری است باید حتماً ذکر شود و اگر خریدار نهایی محموله شخص سوم است نام او هم باید حتماً در لیست قید شود. 

جزئیات حمل‌ونقل

تمام جزئیات مهم حمل‌ونقل و تدارکات برای کمک به گیرنده کالا، شرکت‌های لجستیک و کارگزاران گمرکی باید در پکینگ لیست قید شوند. این اطلاعات برای تنظیم صحیح حمل‌ونقل، ترخیص کالا از گمرک و تحویل نهایی کالا اهمیت دارند. جزئیات حمل‌ونقل شامل:

  • روش ارسال – حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، هوایی یا دریایی
  • نوع حمل‌ونقل – FCL، LCL، Breakbulk یا موارد دیگر
  • کشور مبدأ
  • کشور مقصد نهایی (محل تحویل کالا به آدرس نهایی)
  • نام کشتی / هواپیما
  • شماره سفر
  • بندر بارگیری (POL)
  • تاریخ خروج
  • بندر تخلیه (POD)
  • مقصد نهایی (کشور)

شماره مرجع و اطلاعات اضافی

این بخش شامل شماره مرجع، تاریخ و اطلاعات اضافی است:

  • شماره فاکتور صادراتی
  • تاریخ
  • شماره بارنامه (در صورت اطلاع)
  • شماره مرجع خریدار (معمولاً شماره سفارش خرید خریدار)
  • مرجع اضافی (در صورت نیاز)
  • اطلاعات بسته‌بندی
  • اطلاعات اضافی (هرگونه یادداشت تحویل یا جزئیات اضافی و غیره)

جزئیات محصول و بسته‌بندی

صادرکننده باید جزئیات دقیق نحوه بسته‌بندی و بارگیری محموله را در پکینگ لیست درج کند. در زیر جزئیات اطلاعات بسته‌بندی برای درج در بخش اصلی الگوی پکینگ لیست آمده است. این بخش شامل اطلاعات مهمی است مانند:

  • کد محصول (شماره مرجع منحصربه‌فرد محصول)
  • توضیحات کالا
  • تعداد واحد (تعداد محصولات)
  • نوع و تعداد بسته‌ها به‌عنوان‌مثال  12 پالت
  • وزن خالص بسته (کیلوگرم)
  • وزن ناخالص بسته (کیلوگرم)
  • ابعاد بسته (m3)

امضای تأییدشده

در نهایت، امضاکننده مجاز، با تاریخ و مهر، مهر اصالت را به لیست بسته‌بندی الصاق می‌کند. برای نهایی کردن سند، فرستنده می‌تواند جزئیات امضاکننده خود را اضافه کند:

  • شرکت امضاکننده
  • نام امضاکننده مجاز
  • امضای دیجیتال: با استفاده از IncoDocs، فروشندگان می‌توانند امضای دیجیتال خود را ترسیم یا آپلود کنند
  • تمبر شرکت دیجیتال: با استفاده از IncoDocs، فروشندگان می‌توانند تمبر یا مهر شرکت دیجیتال خود را ایجاد یا آپلود کنند

بسته به محصولات ارسال شده و کشور مبدأ و کشور مقصد، ممکن است اسناد صادرات دیگری موردنیاز باشد.

آیا برگه بسته‌بندی با بارنامه و یادداشت تحویل یکسان است؟

بارنامه یک سند قانونی است که انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار را بیان می‌کند. معمولاً بارنامه توسط حامل ایجاد و رسیدگی می‌شود. برای تأیید بارنامه به دو امضا نیاز است – یک بار توسط حامل در تحویل بسته و بار دوم توسط خریدار هنگام دریافت بسته. خریدار در صورت مفقود شدن اقلام و یا سوءاستفاده از بسته می‌تواند از پذیرش محموله خودداری کند. در محموله‌‌های سازمانی با مقادیر زیاد، بارنامه به‌عنوان یک‌لایه حفاظتی اضافی عمل می‌کند تا اطمینان حاصل شود که همه کالاها به‌درستی از تأمین‌کننده به مشتری منتقل شده‌اند. در موارد باارزش بالا برای جلوگیری از سرقت یا ازدست‌دادن دارایی استفاده می‌شود.

برگه تحویل لیستی از تمام اقلامی است که تحویل داده شده است و به‌عنوان ثبت اطلاعات عمل می‌کند. برخلاف لیست بسته‌بندی، برگه تحویل ممکن است حاوی لیست دقیق، قیمت و سایر اطلاعات نباشد. ممکن است شرکت‌ها انتخاب کنند که چاپ و برای خریدار ارسال کنند.

تفاوت عمده بین یک برگه بسته‌بندی و سایر اسناد این است که ممکن است چندین برگه بسته‌بندی در هر سفارش وجود داشته باشد اما فقط یک فاکتور / یادداشت تحویل وجود دارد.

لیست بسته‌بندی صادرات بر اساس نوع حمل‌ونقل

لیست بسته‌بندی صادراتی ممکن است بسته به نوع محموله متفاوت باشد که می‌تواند بار کامل کانتینر (FCL)، کمتر از بار کانتینر (LCL) یا حمل‌ونقل هوایی باشد.

در صورت بار کامل، ممکن است یک یا چند کانتینر داشته باشید. براین‌اساس، شما باید اطلاعات مربوط به محصولات ارسال شده را به‌صورت کانتینری به همراه تعداد کل کانتینرها ارائه دهید. ممکن است یک حامل FCL به طور کامل بارگیری نشود، اما تا زمانی که توسط یک فرستنده رزرو شده باشد، به‌عنوان یک محموله FCL محسوب می‌شود. از سوی دیگر، اگر LCL صادر می‌کنید، لیست بسته‌بندی فقط شامل جزئیات محصول می‌شود زیرا فقط یک کانتینر وجود دارد.

لیست بسته‌بندی یک محموله حمل‌ونقل هوایی ممکن است چندین مورد از یک لیست بسته‌بندی معمولی را حذف کند. وزن و ابعاد ذکر شده در این مورد توسط حامل به‌عنوان نقطه مرجع برای ارزیابی وزن و حجم محموله و سپس محاسبه بلیط هواپیما مورداستفاده قرار می‌گیرد.

راه‌های ایجاد پکینگ لیست

در اینجا دوراه برای ایجاد یک برگه بسته‌بندی وجود دارد

Google Sheets و Excel

می‌توانید از الگوهای برگه بسته‌بندی در Google Sheets یا Excel استفاده کنید. اما نشستن در مقابل کامپیوتر و تایپ دستی مشخصات/جزئیات سفارش هر مشتری می‌تواند بسیار خسته‌کننده باشد. با استفاده از گزینه شماره می‌توانید تولید برگه‌های بسته‌بندی را خودکار کنید.

نرم‌افزار 

نرم‌افزار حمل‌ونقل به شما کمک می‌کند که برگه‌های بسته‌بندی را برای همه سفارش‌ها به‌صورت خودکار تنظیم کنید. لازم نیست نگران نحوه ایجاد برگه‌های بسته‌بندی برای همه مشتریان خود باشید. نرم‌افزار حمل‌ونقل با بازارهای آنلاین، حامل‌ها و ابزارهای دیگر مانند قالب‌های بسته‌بندی یکپارچه شده است و انجام سفارش را آسان می‌کند.

هنگامی که مشتری سفارشی را ثبت می‌کند، نرم‌افزار حمل‌ونقل به طور خودکار سفارش‌ها را از کانال‌های فروش یکپارچه شما در یک مکان مرکزی همگام می‌کند و این موضوع به شما این امکان را می‌دهد که یک برگه بسته‌بندی را به‌راحتی صادر کنید.  

سخن آخر

با تنظیم دقیق یک پکینگ لیست می‌توانید در زمان و هزینه صرفه‌جویی زیادی داشته باشید. اگر اطلاعات مندرج در این سند صحیح نباشد محموله شما در گمرک مدت بیشتری معطل خواهد ماند و هزینه‌های زیادی به شما تحمیل خواهد شد. در این مقاله سعی شد تمام اطلاعات لازم درباره تنظیم صحیح پکینگ لیست در اختیار شما قرار داده شود. با مطالعه سایر مقالات راه تجار می‌توانید درباره سایر جوانب و اصطلاحات بازرگانی اطلاعات کسب کنید. با کمک باشگاه بازرگانان راه تجار می‌توانید به سایر فعالان در حوزه کاری خود متصل شوید و از آنها در زمینه توسعه کار خود راهنمایی بگیرید. راه تجار به‌واسطه جلسات آنلاین و پکیج‌های آموزشی قدم‌به‌قدم تا تبدیل‌شدن به یک بازرگان موفق همراه شما خواهد بود. 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اخبار شرکت

حضور هلدینگ فیوچر اسکای در نمایشگاه بیگ فایو (BIG5) دبی

نمایشگاه صنعت ساختمانی بیگ فایو دبی (BIG5)  در تاریخ ۵ …

مطالعه بیشتر
نکات بازرگانی

راهنمای کامل انبارداری

راهنمای کامل انبارداری     شما هر کسب‌وکاری که داشته …

مطالعه بیشتر
اسناد تجاری

راهنمای کامل شماره EORI

اگر قصد دارید کسب‌وکار خود را در سطح بین‌المللی توسعه …

مطالعه بیشتر
متدهای-پرداخت-بین-المللی نکات بازرگانی

راهنمای کامل متدهای پرداخت بین المللی

برای کسب موفقیت در تجارت بین‌الملل و بالابردن میزان فروش، …

مطالعه بیشتر