راه تجار

راههای کاهش آسیب به بار در حمل و نقل

نکات مهم برای جلوگیری از آسیب به بار و کاهش هزینه های حمل و نقل

آسیب به بار موضوع مهمی است که یک تهدید جدی در فرآیند حمل محصولات در زنجیره تأمین محسوب می‌شود. براساس نظرسنجی Statista، نزدیک به 80 درصد از افراد عنوان کردند که تجربه دریافت محصولات مخدوش و عودت آن را داشته‌اند. بدیهی است که هرچه محصولات شما در فرآیند حمل، بیشتر آسیب ببینند، شرکت شما خسارت بیشتری می‌بیند و تأثیرات این خسارت، خود موجب هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم دیگری شده و روی قیمت نهایی محصول تأثیر می گذارد.

اما اگر بتوانید آسیب به بار طی حمل و نقل را کاهش دهید، می‌توانید از این هزینه‌ها اجتناب کنید و به این ترتیب خسارت روی سایر دپارتمانهای سازمان شما تأثیر نگذاشته و عملکرد آنها بهتر خواهد شد. با استفاده از بسته بندی مناسب، استراتژی‌ها و ابزارهای مفید می‌توانید موجب کاهش هزینه‌های حمل و نقل تا 60% شوید.

در ادامه این مقاله از بلاگ راه تجار به معرفی ایت راهکارها می‌پردازیم.

در انتخاب بسته بندی و پالت‌ها دقت کافی به خرج دهید

همه چیز از بسته بندی گرفته تا جعبه‌ها، پالت‌ها، پوشش‌ها و کانتینرها بایستی باتوجه به میزان مراقبتی که محموله نیاز دارد انتخاب شوند.

از مواد بسته بندی مناسب برای پرکردن فضای خالی جعبه‌ها استفاده کنید تا محتویات جعبه‌ها سُر نخورند و با سایر اشیا برخورد نکنند یا اینکه در هنگام بارگیری به کامیون دچار له شدگی نشوند.

ضربه‌گیرها را با دقت انتخاب کنید. کیسه‌های هوا، پوشش‌های حبابدار، قالب‌های فوم محافظ و نیز ورقه‌های راه راه برای اقلام ظریف بسیار مناسب هستند. پالت‌ها باید از نظر ساختاری سالم و بدون تاب‌خوردگی باشند و اندازه‌شان اندکی بزرگتر از اندازه بار بوده و جنس مناسب (چوب، فلز یا پلاستیک) داشته باشند. پالت‌ها را با پوشش‌های باکیفیت و ضدآب عایق بندی کنید و تا جای ممکن از پالت‌هایی استفاده کنید که بار را درمقابل نور محافظت کنند.

برای جلوگیری از آسیب به بار، در هنگام پرکردن کانتینرها دقت کافی به خرج دهید

موقع پرکردن کانتینرها و قراردادن پالت‌ها روی هم نباید فضای خالی داشته باشیم. هرچه میزان فضای خالی در جعبه‌ها یا پالت‌ها بیشتر باشد، اقلام داخل آن‌ها بیشتر به اطراف برخورد کرده، احتمال آسیب به بار بیشتر می‌شود.

فضای خالی جعبه‌ها را با بسته‌بندی‌های مناسب پر کنید. باکس‌های با اندازه کافی انتخاب کنید تا داخل جعبه فضای خالی نداشته باشید.

هنگام قراردادن پالت‌ها روی هم، کالاهای سنگین را زیر قرار دهید و جعبه‌ها را با الگوی آجرچینی روی هم انبار کنید. به جای چیدن جعبه‌های کوچکتر در بالا و ایجاد شکل هرمی، سعی کنید واحدهای مکعبی شکل ایجاد کنید که حمل بهتری دارند.

پالت‌ها را دوپشته نکنید، به خصوص اگر اقلام قرارگرفته در بالا شکستنی هستند.

قسمت رویی واحدهای آماده شده برای حمل بایستی تا حدامکان صاف باشد و هیچ جعبه تکی در روی پالت‌ها قرار نگیرد. محموله باید به پالت بسته شود و علاوه بر آن، محکم در یک بسته‌بندی مناسب پیچیده شود.

کاهش هزینه های حمل و نقل

از نشانگرهای آسیب استفاده کنید

نشانگرهای آسیب می‌توانند به شما کمک کنند تا نقاطی در طول زنجیره تأمین که در آن نقاط، محموله بیشترین میزان استرس ناشی از ضربه و لرزش را متحمل می‌شود شناسایی کنید و در جهت کاهش این ضربات تصمیماتی اتخاذ کنید.

برای مثال محموله‌هایی که ازطریق هوایی حمل می‌شوند تحت لرزش قرار می‌گیرند. شما می‌توانید از مانیتورهای ارتعاشی برای کشف دقیق میزان ارتعاش استفاده کنید و با توجه به این اطلاعات، روش باربری مناسب این محموله را انتخاب کنید.

پیشنهاد می‌شود که پیش از هر چیز روی محموله تست شوک انجام دهید. با انجام این کار متوجه می‌شوید که محموله شما در هر یک از روشهای حمل با چه میزان فشار و استرس ارتعاشی مواجه می‌شود. حال می‌توانید در بخش‌هایی از زنجیره تأمین که بیشترین آسیب به بار ایجاد می‌شود تغییراتی ایجاد کنید.

همچنین می‌توانید مواد بسته‌بندی و نیز استراتژی‌های مختلف این کار را مورد آزمایش قرار دهید و به این ترتیب اطلاعاتی درمورد خوبی و بدی روش‌های مختلف حمل و بسته بندی محتویات و بسته‌ها حاصل کنید.

با این پیشنهادات می‌توانید متوجه شوید که آسیب به بار کجا و به چه علت درحال رخ دادن است.

برچسب‌ها را شفاف آماده کنید

اگر اقلام گران یا ظریف حمل می‌کنید، این موضوع را بطور شفاف در بارنامه و روی برچسبهای بسته بندی قید کنید. برچسب‌ها باید از جنس کاغذهای با دوام باشند و در آن‌ها اطلاعاتی در مورد اینکه آن بسته چه مقدار وزن را می‌تواند تحمل کند درج شود. وجود چنین اطلاعاتی به محافظت بار در مقابل آسیب کمک می‌کند. همچنین داشتن چنین برچسب‌هایی کمک می‌کند تا اجناس شما دست نخورده و سالم به مقصد برسند.

آسیب به بار میتواند خطری جدی برای دارایی‌های شما باشد، چرا که کالاهای آسیب دیده نمی‌توانند به فروش برسند. اما اگر مهارت و دانش کافی در این زمینه داشته باشید، می‌توانید کنترل بیشتری بر آسیب به بار اعمال نمایید.

امیدواریم که این مقاله بلاگ راه تجار نیز برای شما مفید واقع شده باشد. از اینکه تا پایان همراه ما بودید سپاسگزاریم.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اخبار شرکت

حضور هلدینگ فیوچر اسکای در نمایشگاه بیگ فایو (BIG5) دبی

نمایشگاه صنعت ساختمانی بیگ فایو دبی (BIG5)  در تاریخ ۵ …

مطالعه بیشتر
نکات بازرگانی

راهنمای کامل انبارداری

راهنمای کامل انبارداری     شما هر کسب‌وکاری که داشته …

مطالعه بیشتر
اسناد تجاری

راهنمای کامل شماره EORI

اگر قصد دارید کسب‌وکار خود را در سطح بین‌المللی توسعه …

مطالعه بیشتر
متدهای-پرداخت-بین-المللی نکات بازرگانی

راهنمای کامل متدهای پرداخت بین المللی

برای کسب موفقیت در تجارت بین‌الملل و بالابردن میزان فروش، …

مطالعه بیشتر