راه تجار

فورس ماژور در قراردادهای بازرگانی

فورس ماژور در قراردادهای فروش بین الملل

در اکثر قراردادهای استاندارد فروش کالا، بخشی از آن که شامل استانداردترین و کم اهمیت ترین بند است، معمولا به عنوان تکرار واضحات شناخته می‌شود. این بندها شامل موضوعاتی مانند انتقالات، فسخ، اخطارها و مواردی از این قبیل می‌باشد. در اکثر معاملات، طرفین زمان کمی را صرف توجه یا بازنویسی این بندها می‌کنند یا حتی ممکن است نادیده گرفته شود. یکی از این بندها تحت عنوان فورس ماژور شناخته می‌شود. توجه به این بند برای فروشندگان کالا مستلزم صرف زمان خواهد بود.

حوادث غیر مترقبه

فورس ماژور عبارتی فرانسوی است که به معنای قدرت برتر یا شرایط فوق العاده می‌باشد. در کشورهایی همچون انگلستان و ایالت متحده اغلب به عنوان حوادث غیر مترقبه شناخته می‌شود. 

مطابق با این بند طرف معامله این اجازه را دارد که در صورت وقوع شرایط فورس ماژور، اجرای تعهدات خود را بدون اینکه مسئولیتی در قبال نقض قرارداد داشته باشد، تعلیق کرده یا خاتمه دهد. از جمله این شرایط می‌توان به جنگ، شورش، آتش‌سوزی، سیل، طوفان، زلزله، رعد و برق، انفجار، اعتصاب، تعطیلی، رکود، کمبود طولانی مدت منابع انرژی و اقدامات دولتی اشاره کرد که مانع انجام تعهدات مربوطه می‌شود. بنابراین، اگر برای مثال طوفانی رخ دهد که منجر به تعطیلی یک بندر شود، فروشنده‌ای که قصد ارسال کالا از طریق آن بندر را دارد مسئولیتی در قبال این تاخیر نخواهد داشت.

فورس ماژور به طور کلی به عنوان هرگونه شرایطی تعریف می‌شود که تا زمان امضای قرارداد وجود نداشته و تا آن زمان قابل پیش بینی نباشد و به طور منطقی تحت کنترل هیچ یک از طرفین نیست. این شرایط به طور کل یا به طور قابل توجهی مانع از اجرای تعهدات مربوطه توسط یکی از طرفین شده یا اجرای آن چنان دشوار و پرهزینه خواهد بود که چنین عملی از نظر تجاری غیرمعقول شناخته می‌شود.

ایجاد بند فورس ماژور

مطابق با اکثر قوانین ملی، شرایط فورس ماژور باید مشتمل بر چهار معیار باشد:

  • اتفاق خارج از حیطه توان و اختیار طرفین قرارداد باشد.
  • شرایط رخ داده باید نشان دهنده تغییر اوضاع و عملکرد کاملا متفاوت طرفین باشد.
  • شرایط باید غیر قابل پیش بینی باشد.
  • وقوع این شرایط باید خارج از کنترل طرفین باشد.

از آن جایی که شرایط فورس ماژور نمی‌تواند بهانه‌ای برای پرداخت نکردن پول توسط خریدار باشد، این فروشنده است که باید توجه بیشتری نسبت به این بند در قرارداد داشته باشد. برخی از خریداران اظهار می‌کنند که اعتصاب، تعطیلی و سایر اختلافات کاری کاملا غیر قابل پیش بینی نبوده یا ممکن است تحت کنترل فروشنده باشد، بنابراین می‌توان در مورد آن ها بحث و گفتگو کرد.

اگر شما یا شرکتتان فروشنده کالا هستید، نگاهی دقیق به بند فورس ماژور در شرایط فروش استاندارد خود بیاندازید. این بند باید شامل تعریف این موارد باشد: شرایط فورس ماژور چیست؟ هنگام وقوع این شرایط چه اتفاقی می افتد؟ چه کسی می تواند اجرای تعهدات را به حالت تعلیق درآورد؟ و اگر این شرایط برای بیش از یک دوره زمانی مشخص ادامه یابد چه باید کرد؟ یک بند فورس ماژور خوب باید متناسب با شرایط طرفین معامله، صنعت، نوع کالا و نوع خاص قرارداد تنظیم شود.

از اینکه تا پایان این مقاله با راه تجار همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اخبار شرکت

حضور هلدینگ فیوچر اسکای در نمایشگاه بیگ فایو (BIG5) دبی

نمایشگاه صنعت ساختمانی بیگ فایو دبی (BIG5)  در تاریخ ۵ …

مطالعه بیشتر
نکات بازرگانی

راهنمای کامل انبارداری

راهنمای کامل انبارداری     شما هر کسب‌وکاری که داشته …

مطالعه بیشتر
اسناد تجاری

راهنمای کامل شماره EORI

اگر قصد دارید کسب‌وکار خود را در سطح بین‌المللی توسعه …

مطالعه بیشتر
متدهای-پرداخت-بین-المللی نکات بازرگانی

راهنمای کامل متدهای پرداخت بین المللی

برای کسب موفقیت در تجارت بین‌الملل و بالابردن میزان فروش، …

مطالعه بیشتر