راه تجار

نحوه-خرید-از-علی-بابا

نحوه خرید از علی بابا

اگر قصد دارید محصولات موردنیاز کسب‌وکار خود را به‌صورت آنلاین و عمده خریداری کنید، علی بابا یکی از بهترین گزینه‌ها است. آشنایی با نحوه کار علی بابا به شما این امکان را می‌دهد که در عرصه تجارت الکترونیک در برابر رقبای خود موفق‌تر عمل کنید و با قیمتی رقابتی کالاهای موردنظر را از تولیدکنندگان بدون واسطه تهیه کنید. در این مقاله نکات مهم درباره نحوه خرید از علی بابا برای شما شرح داده خواهد شد تا خریدی موفق و مطمئن داشته باشید. 

علی بابا چیست؟

یک بازار آنلاین است که کارخانه‌ها و محصولاتی را که آنها ایجاد می‌کنند را به نمایش می‌گذارد. علی بابا این فرصت را به مشاغل مختلف می‌دهد تا کالاهای عمده‌فروشی را با قیمت‌های بسیار پایین مستقیماً از تأمین‌کنندگان چینی خریداری کنند.

در علی بابا اولویت با خریدهای انبوه است و تولیدکنندگان اغلب در صورتی با شما معامله می‌کنند که مایل به خرید حداقل مقدار سفارش باشید. میزان حداقل سفارش از یک تأمین‌کننده به دیگری متفاوت است.

جدا از بهره‌مندی از نرخ‌های تخفیفی، شما می‌توانید محصولات سفارشی خود را از ابتدا با استفاده از طرح‌های منحصربه‌فرد خود ایجاد کنید، فرایندی که به‌عنوان برچسب‌گذاری خصوصی شناخته می‌شود.

علاوه بر علی بابا، Aliexpress و Alibaba Wholesaler نیز گزینه‌هایی برای خرید هستند. Aliexpress نسخه خرده‌فروشی علی بابا است و در درجه اول با درنظرگرفتن مصرف‌کنندگان طراحی شده است، زیرا هیچ نیازی به حداقل سفارش وجود ندارد؛ اما قیمت محصول به‌طورکلی به طور قابل‌توجهی بالاتر از علی بابا است. از سوی دیگر، Alibaba Wholesaler یک بازار عمده‌فروشی آنلاین است که شامل تولیدات چین است که به طور خاص برای SMBهایی که به دنبال خرید محصولات هستند طراحی شده است.

علی بابا متعلق به کیست؟

علی بابا متعلق به یک نفر نیست. در گروه علی بابا سهام‌داران متعددی وجود دارند. بزرگ‌ترین سهام‌دار علی بابا گروه سافت بانک است. سایر سهام‌داران عبارتند از جک ما و جوزف تسای که از بنیان‌گذاران این غول تجارت الکترونیک آنلاین نیز هستند. علی بابا به‌طورکلی بیشتر با جک ما مرتبط است؛ زیرا او علاوه بر مؤسس شرکت، رئیس اجرایی شرکت نیز بوده است.

چرا علی بابا موفق است؟

گاهی اوقات علی بابا به‌عنوان موفق‌ترین پلتفرم تجارت الکترونیک به‌ویژه در بخش B2B شناخته می‌شود. تخصص گروه علی بابا این است که تمام بخش‌های جریان اصلی بازار تجارت الکترونیک را به تصرف خود درآورده است. برخی از دلایل موفقیت علی بابا در زیر ذکر شده است.

  • ارزان‌ترین نرخ‌های ممکن در علی بابا ارائه می‌شود.
  • امکان راه‌اندازی کسب‌وکار خود از جمله dropshipping.
  • سرشار از ایده‌های محصول و سفارشی‌سازی محصول.
  • تسهیلات حمل‌ونقل آسان به نقاط مختلف جهان.
  • علاوه بر B2B، مدل‌های تجاری B2C و C2C را از طریق پلتفرم‌های دیگر و به زبان‌های مختلف ارائه می‌دهد.

علی بابا چه تفاوتی با آمازون دارد؟

علی بابا و آمازون هر دو پلتفرم‌های تجارت الکترونیک هستند. درحالی‌که هر دو بازار در دنیای خرید آنلاین مشهور هستند، تفاوت‌های کمی بین آنها وجود دارد.  مهم‌ترین مزایا و معایب یا تفاوت‌های علی بابا و آمازون در زیر شرح داده شده‌اند:

  • علی بابا یک سازمان مستقر در چین است درحالی‌که آمازون در ایالات متحده مستقر است.
  • علی‌بابا گروهی از شرکت‌هایی است که علی‌بابا، علی اکسپرس، 1688 و تائوبائو را به‌عنوان برندهای تجارت الکترونیک اداره می‌کنند، درحالی‌که آمازون به‌عنوان یک نهاد واحد در زمینه تجارت الکترونیک و سایر زمینه‌ها کار می‌کند.
  • وب‌سایت علی بابا روی مدل B2B کار می‌کند درحالی‌که آمازون بر روی مدل تجاری B2C و C2C کار می‌کند.
  • علاوه بر تجارت الکترونیک، علی بابا در خدماتی مانند اینترنت و فناوری درگیر است، درحالی‌که آمازون در ارائه خدمات متعدد از جمله Kindle، خدمات وب و ابر، خدمات ویدئویی و خیریه و غیره مشارکت دارد.
  • علی بابا عمدتاً خریداران را با تأمین‌کنندگان مرتبط می‌کند درحالی‌که آمازون بر ایفای نقش خود به عنوان تأمین‌کننده تمرکز می‌کند.
  • علی بابا دارای سیستم MOQ (حداقل میزان سفارش) است درحالی‌که آمازون روی MOQ کار نمی‌کند.
  • ارسال‌های علی‌بابا در مقایسه با آمازون پرایم نسبتاً دیرتر انجام می‌شود.  
  • شما می‌توانید سفارش‌های خود را از علی بابا سفارشی کنید و همچنین از تأمین‌کننده بخواهید که یک محصول ویژه برای شما یا کسب‌وکارتان بسازد. همچنین می‌توانید از طریق علی‌بابا، لیبل سفید یا دراپ شیپینگ خصوصی را انجام دهید. اما این کار ممکن است یک فرایند دشوار در آمازون باشد.
  • شما می‌توانید بیشتر محصولات علی بابا را در آمازون بیابید درحالی‌که ممکن است در مورد علی بابا این‌طور نباشد.
  • به‌طورکلی، هزینه محصولات در علی بابا در مقایسه با آمازون ارزان‌تر است.

اگر درباره سایت آمازون و نحوه خریدوفروش در این سایت سؤالی دارید می‌توانید مقالات راه تجار را در این زمینه مطالعه کنید. 

مزایای خرید از علی بابا

  • علی بابا پایین‌ترین قیمت عمده‌فروشی را دارد و به شما امکان می‌دهد سود بیشتری کسب کنید.
  • میلیون‌ها محصول در مجموعه گسترده‌ای از انبارها وجود دارد.
  • توانایی طراحی محصولات سفارشی خود، با قیمت مناسب را دارید.
  • تأمین‌کنندگان معتبر را بر اساس نوع تأمین‌کننده، تعداد تراکنش‌ها، بازخوردها و زمان و نرخ پاسخگویی به‌راحتی ارزیابی کنید.
  • شما کنترل بیشتری بر بسته‌بندی و حمل‌ونقل محصول خود به دست می‌آورید و به شما امکان می‌دهد تجربه بهتری برای مشتری ارائه دهید
  • شما می‌توانید کیفیت محصولات را قبل از ارسال به مشتری نظارت کنید که باعث کاهش نرخ بازپرداخت می‌شود
  • علی بابا گزینه‌های بسیاری را برای منابع خارجی (میلیون‌ها محصول و صدها هزار فروشنده) در اختیار مشاغل قرار می‌دهد و مقایسه آنها با یکدیگر را آسان می‌کند.

از چه کسی باید در علی بابا خرید کنید؟

به‌طورکلی، دو نوع تأمین‌کننده در علی بابا وجود دارد:

تولیدکنندگان

تولیدکنندگان کسانی هستند که کالاهایی را که می‌فروشند خودشان تولید می‌کنند. باتوجه‌به مشکلات لجستیکی تولید (مانند قالب‌ها، ماشین‌آلات، تخصص و غیره) تولیدکنندگان معمولاً طیف محصولات محدود و ویژه‌تری خواهند داشت. بااین‌حال، تولیدکنندگان نیز توانایی سفارشی کردن محصولات را برای شما خواهند داشت.

شرکت‌های تجاری

شرکت بازرگانی یک تجارت شخص ثالث است که محصولاتی را که تولید نمی‌کنند فهرست کرده و می‌فروشد. ممکن است برخی از کارخانه‌ها مهارت فهرست کردن و بازاریابی محصولات خود یا منابع صادرات آنها را نداشته باشند و یک شرکت بازرگانی می‌تواند از طرف آنها این کار را انجام دهد. بااین‌حال، این کار می‌تواند کاملاً بی‌معنی باشد و واسطه‌ها فقط می‌توانند برای انجام هیچ کاری حاشیه سود اضافه کنند.

یک شرکت بازرگانی (عمده‌فروش متوسط) محصولات را از کارخانه‌ها می‌خرد تا در مقادیر کم‌تر دوباره بفروشد. کالای این شرکت‌ها همیشه محصولات بدون مارک خواهند بود – اگر با نام‌های تجاری روبرو شدید، از آن‌ها دوری کنید؛ زیرا این کار غیرقانونی است و چنین اقلامی احتمالاً تقلبی هستند.

خرید از تولید‌کننده بهتر است یا شرکت تجاری؟

تأمین‌کنندگان علی بابا نیز در قالب شرکت‌های تجاری و کارخانه‌ها هستند. یک شرکت بازرگانی محصولات را تولید نمی‌کند و عموماً قیمت‌های کمی بالاتری دارد. کیفیت کالای شرکت بازرگانی ثابت‌تر است و تنوع محصولات بیشتری دارند. کارخانه‌ها قیمت‌های کمی پایین‌تر و انتخاب محدودتر و کیفیت غیرقابل‌پیش‌بینی‌تری دارند.

نحوه خرید از علی بابا چگونه است؟

 

 

 

برای خرید از علی بابا باید مراحل زیر را طی کنید تا یک خرید مطمئن و موفق داشته باشید:

مرحله 1: جستجوی محصول

اولین قدم برای خرید از علی بابا، ثبت‌نام در این سایت است. با واردکردن تمام اطلاعات شخصی و ایمیل خود، حساب کاربری خود را ایجاد کنید. برای تأیید آدرس ایمیل علی بابا پیامی ارسال می‌کند که باید آن را باز کنید و سپس روی لینک مربوطه کلیک کنید.

پس از ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری، می‌توانید با استفاده از نام کاربری و رمز عبور انتخاب شده در زمان ثبت‌نام، به منطقه شخصی خود دسترسی پیدا کنید.

پس از ورود به سیستم، می‌توانید به جستجوی محصولات به سه روش مختلف ادامه دهید:

  • نام محصول موردنظر برای خرید را در نوار جستجوی محصول تایپ کنید. 500 تا 500000 نتیجه نمایش داده می‌شود، اما اگر این گزینه را انتخاب کنید، هیچ اطلاعاتی در مورد تأمین‌کننده دریافت نخواهید کرد.
  • یک روش جدید، استفاده از گزینه جستجوی تأمین‌کننده است. شما می‌توانید بر اساس محصولات خاصی که به آنها علاقه دارید جستجو کنید؛ اما درعین‌حال اطلاعات مفیدی در مورد تأمین‌کنندگان آنها به دست آورید. برای هر عمده‌فروش امکان دریافت اطلاعات تکمیلی درباره محصولات همسان با کلیک بر روی آنها وجود دارد. این گزینه در بین این سه گزینه به نظر بهترین است؛ زیرا امکان شناسایی شرکت‌ها یا عمده‌فروشان متخصص در تولید و فروش محصولات خاص را ارائه می‌دهد. تولیدکننده‌ای که تعداد زیادی از اقلام مشابه را در علی‌بابا می‌فروشد، مطمئناً عمده‌فروشی واجد شرایط و قابل‌اعتماد خواهد بود. برعکس، عرضه‌کننده‌ای که تعداد محدودی از اقلام مشابه را ارائه می‌دهد، آمادگی و دانش ضعیفی از محصول نشان می‌دهد و بنابراین باید از آن اجتناب کرد.
  • درخواست مظنه یکی دیگر از راه‌های جستجوی محصول است. خریدار احتمالی محصولی را که علاقه‌مند به خرید است، حداکثر مبلغی که قصد پرداخت آن را دارد، حمل‌ونقل ترجیحی و روش‌های پرداخت را بیان می‌کند. پس از تأیید درخواست، قیمت توسط فروشندگان در علی بابا نمایش داده می‌شود.

مرحله 2: انتخاب تأمین‌کننده مناسب در علی بابا 

علی بابا یک بازار و یک پلتفرم است که تأمین‌کنندگان محصول، کالاهای خود را در آن ثبت و بارگیری می‌کنند. این بدان معناست که محصولاتی که از علی بابا خریداری می‌کنید متعلق به علی بابا نیست، بلکه متعلق به تأمین‌کنندگان شخص ثالث است.

این پورتال پذیرای بیش از 5 میلیون فروشنده است و ارزیابی میزان قابل‌اعتماد بودن آنها وظیفه خریدار است؛ زیرا اگرچه این پلت فرم بررسی تأمین‌کنندگان و اطلاعات شرکت را ارائه می‌دهد، اما هیچ مسئولیتی در قبال مقایسه خدمات ارائه شده بر عهده نمی‌گیرد.

توصیه می‌شود درباره شرکتی که قصد خرید از آن را دارید خوب تحقیق کنید تا از بروز مشکلات آتی و اختلافات احتمالی پیشگیری شود. علی بابا در قبال هرگونه سوءرفتار فروشندگان خود مسئولیتی نمی‌پذیرد، شما می‌توانید نظرات کاربران در باره فروشندگان و محصول را به‌دقت مطالعه کنید و سپس تصمیم بگیرید. 

علی بابا برای کمک و هدایت خریداران به سمت تأمین‌کنندگان معتبر و قابل‌اعتماد، آنها را با یک مدال طلایی که در کنار نام آنها قرار می‌گیرد مشخص و تأیید می‌کند. 

تأمین‌کننده برای کسب وضعیت طلایی باید اشتراک ماهیانه به مبلغ 8000 یورو پرداخت کند. پس از پرداخت، کلیه بررسی‌های لازم به‌منظور اطمینان از ثبت صحیح شرکت تأمین‌کننده و بررسی‌های مربوط به نام نماینده قانونی، دفتر ثبتی و سرمایه شرکت انجام خواهد شد. در مورد تأمین‌کنندگان طلایی، تنها چیزی که می‌توانید از آن مطمئن باشید این است که با یک شرکت ثبت شده قانونی سروکار دارید.

به دنبال تأمین‌کنندگانی باشید که محصولاتی مشابه آنچه شما به دنبال آن هستید داشته باشند. به‌خاطر داشته باشید که بسیاری از تأمین‌کنندگان به‌سادگی عکس‌های محصولات برندهای غربی را می‌دزدند. نشانه‌های مبنی بر معتبر بودن عکس را بررسی کنید، مانند:

  • نشانه‌هایی که عکس در چین گرفته شده است (چینی‌ها یا نوشته‌های چینی در عکس)
  • واترمارک شرکت روی عکس
  • عکس‌های باکیفیت متوسط (اکثر تأمین‌کنندگان عکس‌های باکیفیت خرده‌فروشی نمی‌گیرند)

مرحله 3: تماس با بهترین تأمین‌کنندگان 

شما لیستی از ده تأمین‌کننده معتبر خواهید داشت و می‌توانید برای درخواست قیمت با آن‌ها تماس بگیرید. اگرچه این ساده‌ترین مرحله این فرایند به نظر می‌رسد، اما واقعاً این‌طور نیست. در واقع، اغلب اوقات ارتباط با عمده‌فروشان چینی به دلایل مختلف کار ساده‌ای نیست.

  • موانع زبان: اگرچه تأمین‌کنندگان چینی اغلب انگلیسی صحبت می‌کنند، اما درک آنها همیشه در بالاترین سطح نیست. برای برقراری ارتباط با آن‌ها از جملات کوتاه، شفاف و با جزئیات استفاده کنید. 
  • دقت مظنه: تأمین‌کنندگان چینی هرروز درخواست‌های زیادی دریافت می‌کنند، بنابراین درخواست‌های کلی و مبهم را کنار می‌گذارند. درخواست قیمت را بادقت و جزئیات بنویسید 
  • MOQ یا حداقل مقدار سفارش: علی‌بابا یک پلتفرم عمده‌فروشی است؛ بنابراین بیشتر تأمین‌کنندگان برای مقادیر بسیار کم به قیمت‌ها پاسخ نمی‌دهند یا خیلی کند پاسخ می‌دهند.

مرحله 4: ارزیابی نمونه

پس از انتخاب تأمین‌کننده و درخواست قیمت، گام بعدی این است که نمونه‌ها را از عمده‌فروشان منتخب سفارش دهید تا خودتان کیفیت و ویژگی‌های اقلامی را که قصد خرید دارید ببینید. نمونه‌ها به‌ندرت به‌صورت رایگان ارائه می‌شوند و حتی در این صورت مشتری همچنان باید هزینه حمل‌ونقل را پرداخت کند.

تأمین‌کنندگان طلایی چه ویژگی دارند؟

این پلتفرم دسترسی به تعداد زیادی از خریداران بالقوه را برای تأمین‌کنندگان فراهم می‌کند. کارمزدها نیز قابل مدیریت است – برای سفارش‌های کمتر از 5000 دلار، فروشندگان هزینه خدمات 1٪ را در صورت ارسال از طریق علی بابا لجستیک یا 2٪ اگر از طریق فروشنده شخص ثالث ارسال کنند (این هزینه 100 دلار است) پرداخت می‌کنند. برای سفارش‌های بیش از 5000 دلار هزینه خدماتی دریافت نمی‌شود.

فروشندگان این امکان را دارند که از طرح رایگان علی بابا استفاده کنند که به آنها اجازه می‌دهد تا حداکثر 50 محصول را در پلتفرم نمایش دهند. آنها همچنین می‌توانند به وضعیت عرضه‌کننده طلایی ارتقا پیدا کنند که به آنها امکان فهرست نامحدود محصولات را می‌دهد و امتیازات دیگری را نیز برای آنها فراهم می‌کند. دو سطح عضویت تأمین‌کننده طلا وجود دارد:

  • پایه: در مقایسه با طرح رایگان، ویژگی‌های اضافی شامل داده و گزارش، پشتیبانی ایمیل محلی و اعتبار تبلیغاتی کلمه کلیدی 500 دلاری است. این طرح 2399 دلار در سال هزینه دارد.
  • پریمیوم یا برتر:  شامل تمام ویژگی‌های طرح تأمین‌کننده طلایی پایه، به‌علاوه مدیر حساب اختصاصی، مشاوره عملکرد ماهانه و اعتبار تبلیغاتی کلمه کلیدی 2000 دلاری است. هزینه این طرح 4199 دلار در سال است.

بازرگانانی که برای عضویت در تأمین‌کننده طلایی درخواست می‌کنند، برای تأیید باید مراحل احراز هویت و راستی‌آزمایی کامل علی بابا را بگذرانند. پس از ارتقا به یک طرح پولی، می‌توانند نمادی را در ویترین فروشگاه خود قرار دهند که وضعیت تأمین‌کننده طلایی را نشان می‌دهد. این باعث می‌شود ویترین فروشگاه شما برای خریداران معتبرتر و قابل‌اعتمادتر به نظر برسد.

هنگام خرید از علی بابا باید به چه نکاتی توجه کنم؟

قبل از شروع خرید از علی بابا، این نکات را در ذهن داشته باشید:

  • انجام تحقیقات خارجی از تأمین‌کنندگان برای تأیید اعتبار و کیفیت آنها
  • محصولات چندین تأمین‌کننده را به‌دقت بررسی کنید
  • قیمت و کیفیت محصولات را بادقت مقایسه کنید
  • ارتباط شفاف با تأمین‌کنندگان بالقوه را حفظ کنید
  • هنگام مذاکره در مورد قیمت‌گذاری با تأمین‌کنندگان، جدی اما انعطاف‌پذیر باشید
  • برای جلوگیری از مشکلات قانونی فقط محصولات معتبر خریداری کنید
  • هرگز محصولات با نام تجاری اصلی را نخرید، زیرا این احتمال وجود دارد که یا از بین بروند یا برای فروش محصولات دارای مجوز بدون تأیید با مشکل قانونی مواجه شوید.
  • بزرگ‌ترین مسئله هنگام خرید محصولات از چین، اطمینان از کیفیت قابل‌قبول آنها است. 
  • اگرچه ممکن است محصولات علی بابا ارزان باشد؛ اما هزینه واقعی خرید از علی بابا آن‌قدرها هم پایین نیست؛ زیرا باید هزینه حمل‌ونقل را نیز در نظر بگیرید. حمل‌ونقل مقادیر زیاد کالا در سطح بین‌الملل هزینه‌های زیادی برای شما خواهد داشت. 
  • هنگام خرید از علی بابا، باید یک تأمین‌کننده قابل‌اعتماد و معتبر انتخاب کنید. 
  • محصولی خریداری کنید که در فروش آن با مشکل مواجه نشوید. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید تحقیقات بازار را انجام دهید و قبل از شروع فروش آن محصول را بررسی کنید که آیا تقاضا برای آن وجود دارد یا خیر.

آیا خرید از علی بابا ایمن است؟

بله اما بسیار مهم است که اعتبار تأمین‌کنندگان را قبل از خرید بررسی کنید و مراقب کلاهبرداران باشید. سعی کنید فقط از تأمین‌کنندگانی که از تضمین تجارت علی بابا استفاده می‌کنند، خرید کنید، برنامه‌ای رایگان که در آن علی بابا از محموله‌ها با قبول مسئولیت کامل در صورت عدم رسیدن آنها محافظت می‌کند و به اختلافات خریدار و تأمین‌کننده رسیدگی می‌کند. علی بابا تضمین می‌کند که اگر سفارش با الزامات مورد توافق شما و تأمین‌کننده مطابقت نداشته باشد، پول شما را بازگرداند.

آیا علی بابا فقط برای خرید عمده است؟

خیر. علی بابا فقط برای خرید انبوه نیست. اگرچه این بازار عمدتاً برای فروش عمده محصولات ساخته شده است، اما در صورت موافقت عرضه‌کننده، افراد همچنان می‌توانند اقلام واحدی را خریداری کنند. بااین‌حال، خرید اقلام تکی در علی بابا به‌طورکلی گران‌تر از خرید عمده است.

آیا همه می‌توانند از علی بابا خرید کنند؟

بله همه می‌توانند از علی بابا خرید کنند. اگر  می‌خواهید از چین کالا وارد کنید، می‌توانید محصولات را مستقیماً از تولیدکنندگان در علی‌بابا سفارش دهید و تفاوتی ندارد شخص یا شرکت باشید. این وب‌سایت اساساً به‌عنوان یک فهرست اینترنتی عمل می‌کند که هرکسی می‌تواند مستقیماً با تولیدکنندگان تماس گرفته و خرید کند.

چه نوع محصولاتی برای خرید در علی بابا بهتر است؟

کارخانه‌هایی در چین وجود دارند که تقریباً هر محصولی را که تصور کنید می‌فروشند و همه آنها را در علی‌بابا خواهید یافت. این بدان معنا نیست که شما باید هر نوع محصول را وارد کنید.

شما می‌توانید روی اقلام بزرگ و سنگین و اغلب با تقاضای نسبتاً کم تمرکز کنید.  به‌عنوان یک قاعده کلی، هر چه محصول ساده‌تر باشد، با مشکلات کیفی کمتری مواجه خواهید شد. اگر نمی‌توانید دقیقاً درک کنید که یک محصول چگونه کار می‌کند، احتمال اینکه با مشکل مواجه شوید را افزایش می‌دهید.

چند دسته محصول وجود دارد که باید از خرید آنها اجتناب کنید، به‌ویژه به‌عنوان یک واردکننده جدید. اینها محصولات کودک، محصولات مصرفی، الکترونیک و اقلام الکتریکی هستند. همه اینها محدودیت‌های وارداتی و/یا ریسک‌های زیادی به همراه دارند.

آیا علی بابا کلاهبرداری و جعلی است؟

خیر، علی بابا یک وب‌سایت قانونی است. بااین‌حال، وب‌سایت یک بازار پر از هزاران فروشنده فردی است که برخی از آنها ممکن است کلاهبردار باشند. با انتخاب دقیق و آگاهانه می‌توانید یک تأمین‌کننده معتبر پیدا کنید.

یافتن تأمین‌کننده مناسب هم شامل مهارت و هم شانس است. حتماً یک جستجوی سریع در گوگل در مورد شرکت تأمین‌کننده انجام دهید. با افزودن کلمات scam، warning یا beware در نوار جستجو به دنبال پرچم‌های قرمز باشید. جدای از این، تأمین‌کنندگان علی بابا می‌توانند در انتخاب خریدارانی که برای کار با آنها انتخاب می‌کنند بسیار حساس باشند.

در صفحه نتایج جستجو، میزان پاسخگویی تأمین‌کننده را مشاهده خواهید کرد. تقریباً همیشه خواهید دید که این میزان پاسخ به‌مراتب کمتر از 100٪ است. تأمین‌کنندگان علی بابا اغلب به‌سادگی بسیاری از درخواست‌های خریداران را نادیده می‌گیرند.

آیا می‌توانم از علی بابا دراپ شیپ کنم؟

به طور معمول نه. اکثر محصولات علی‌بابا دارای MOQ (حداقل مقدار سفارش) بیش از 100 هستند، بنابراین نمی‌توانید محصولات جداگانه‌ای را طبق نیاز حمل‌ونقل بخرید. اگر اقلام بزرگ خاصی مانند ماشین‌آلات را حمل می‌کنید، ممکن است بتوانید این کار را انجام دهید. بااین‌حال، اگر به دنبال آزمایش نمونه‌ها هستید، ممکن است بهتر باشد به Ali-express نگاه کنید…

آیا علی بابا و علی اکسپرس یکی هستند؟

خیر. هر دو متعلق به علی بابا هستند، اما Aliexpress یک تجارت B2C (کسب‌وکار به مصرف‌کننده) است درحالی‌که علی بابا B2B (کسب‌وکار به تجارت) است. Aliexpress شعبه خرده‌فروشی Alibaba است. این بدان معنی است که Aliexpress قیمت‌های بالاتری دارد، اما حداقل نیاز به سفارش ندارد. 

MOQ در علی بابا چیست؟

MOQ مخفف Minimum Order Quantity است MOQ.  حداقل مقدار محصولاتی است که شما مجاز به خرید از یک تأمین‌کننده هستید. اگر به فهرست محصولی نگاه می‌کنید که قیمت هر محصول 0.10 پوند است اما MOQ 1000 است، باید حداقل 1000 محصول را با قیمت 0.10 پوند خریداری کنید.

آیا می‌توانم کمتر از MOQ بخرم؟

به‌عنوان یک قاعده کلی خیر؛ بااین‌حال، می‌توانید برای کاهش MOQ با تأمین‌کننده مذاکره کنید. هنگام تجارت با چین، اغلب فضایی برای مذاکره (منصفانه) وجود دارد – بنابراین، تا زمانی که سعی نکنید MOQ را به چیزی بسیار پایین (مثلاً از 1000 تا 20) کاهش دهید، ممکن است بتوانید حجم پایین‌تری خرید کنید.

آیا کیفیت محصولات علی بابا خوب است؟

ازآنجایی‌که علی‌بابا یک بازار آنلاین است، هزاران کارخانه مختلف در آنجا وجود دارد که سطح کیفیت هرکدام متفاوت است. به همین دلیل، نمی‌توان گفت که همه محصولات این بازار از کیفیت بالایی برخوردار هستند. اما بااین‌وجود بازهم می‌توان در این بازار کالاهای باکیفیت پیدا کرد. اگر از تمام معیارهایی که علی بابا مشخص کرده است استفاده کنید به‌راحتی می‌توانید کالاهای باکیفیت را در این سایت پیدا کنید.  

آیا برندهای عرضه شده در علی بابا اصل هستند؟

علی بابا محصولات جعلی  و فیک را نمی‌فروشد. علی بابا اصول کار خود را به طور قابل‌توجهی بهبود بخشیده و محصولات تقلبی و دارای حق چاپ را از پلتفرم خود حذف کرده است.

اگر محصولات در علی بابا کپی هستند یا به‌عنوان مارک تجاری تبلیغ می‌شوند، احتمالاً جعلی هستند. اما چیزی که باید مراقب آن باشید کالاهایی است که دارای مالکیت معنوی هستند. تشخیص اینها کمی دشوارتر است، اما هر چیزی که از لوگوها یا حتی تصاویر شخصیت‌های مارک‌دار استفاده می‌کند (مانند شخصیت‌های تلویزیونی) به‌عنوان مالکیت معنوی محسوب می‌شود.  تأمین‌کنندگان واقعی کالاهای مارک‌دار باید مجوز از صاحب برند داشته باشند. اگر قصد دارید کالاهای مارک‌دار وارد کنید، از تأمین‌کننده بخواهید قبل از اینکه متعهد به خرید شوید، این گواهی را به شما نشان دهد.

بااین‌حال، هنوز هم محصولات تقلبی در این پلت فرم فروخته می‌شود.  اما اگر عرضه‌کننده‌ای ادعا می‌کند که محصول اصلی است و همچنان محصولات تقلبی را ارسال می‌کند، می‌توانید با خدمات حفاظت از خریداران علی‌بابا تماس بگیرید. آنها پرونده را مطرح می‌کنند و به نتیجه می‌رسانند.

 

چگونه هنگام خرید از علی بابا کیفیت کالا را کنترل کنم؟

راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید اطمینان حاصل کنید که محصولاتتان باکیفیت و تحت استانداردهای لازم تولید شده است حتی می‌توانید نمایندگانی را برای بررسی کیفیت محصول خود در چین قبل از پرداخت هزینه استخدام کنید! 

چگونه یک تأمین‌کننده مناسب در علی بابا پیدا کنیم؟

با استفاده از فیلترهایی که علی‌بابا در اختیار دارد، می‌توانید تأمین‌کنندگان قانونی و قابل‌اعتماد را جستجو کنید. چند مورد از این فیلترها عبارتند از:

  • تأمین‌کنندگان طلایی:  این ویژگی یک عضویت سالانه است. کلاهبرداران پس از شکایت مشتری از پلتفرم حذف می‌شوند به همین دلیل، تأمین‌کنندگان نامعتبر معمولاً هزینه عضویت را پرداخت نمی‌کنند.
  • تأیید در محل: علی بابا نمایندگانی را به کارخانه می‌فرستد تا اطمینان حاصل شود که کارخانه در مکان فیزیکی که ادعا می‌کند مشغول کار است و اطراف محل کار را بررسی خواهد کرد. آنها همچنین حضور قانونی کسب‌وکار را پیگیری می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که تأمین‌کننده یک تجارت واقعی است. یک شیوه ارزیابی دقیق‌تر نیز وجود دارد که شما به اطلاعات 10 برابر بیشتر دسترسی دارید حتی مواردی مانند ویدئوهای کارخانه. 
  • تضمین تجارت: بر اساس این قابلیت، پول شما تازمانی که تأیید کنید کالا را دریافت کرده‌اید در سیستم محفوظ نگه داشته می‌شود. این بدان معناست که اگر با یک فروشنده کلاهبردار مواجه شدید، پول شما محافظت می‌شود .

چگونه می‌توانم با تأمین‌کنندگان در علی بابا مذاکره کنم؟

ممکن است بخواهید درباره حداقل میزان سفارش یا قیمت با تأمین‌کننده مذاکره کنید پس باید راهی مطمئن برای ارتباط بین شما وجود داشته باشد. می‌توانید از طریق ایمیل با تأمین‌کنندگان مذاکره کنید، برخی از تأمین‌کنندگان دوست دارند از واتس‌اَپ استفاده کنند. همچنین یک پورتال پیام‌رسانی در وب‌سایت علی بابا وجود دارد. 

چرا تأمین‌کنندگان در علی بابا به من پاسخ نمی‌دهند؟

دلایل زیادی وجود دارد که تأمین‌کنندگان به شما در علی بابا پاسخ نمی‌دهند. ممکن است که به‌اندازه کافی جدی به نظر نمی‌رسید یا به‌اندازه کافی در درخواست خود دقیق نیستید. مطمئن شوید که معرفی شما تاحدامکان حرفه‌ای و دقیق باشد. 

پرداخت در علی بابا چگونه است؟ کدام روش‌های پرداخت در علی بابا ایمن هستند؟

درگاه‌های پرداخت زیادی وجود دارد که می‌توانید هنگام خرید از علی‌بابا از آنها استفاده کنید از جمله نام‌های محبوبی مانند Paypal و Western Union و همچنین خدمات کمتر شناخته شده مانند Alipay و Alibaba Trade Assurance هستند.

  • اولین روش پرداخت، حواله ارزی (Wire Transfers) است که به طور مستقیم از حساب بانکی شما به‌حساب بانکی تأمین‌کننده پول می‌پردازد. این روش پرداخت چندان مطمئنی نیست و خطراتی در ارتباط با این روش وجود دارد. 
  • گزینه دیگر استفاده از سرویس escrow است. این بدان معناست که شخص ثالث پول شما را تا زمانی که شما دریافت کالا را تأیید نکنید، نگه می‌دارد. تضمین تجارت علی بابا به‌عنوان یک سرویس امانی عمل می‌کند. اینها کاملاً ایمن هستند؛ زیرا تأمین‌کننده شما پول را دریافت نمی‌کند تا زمانی که کالاها را تأیید نکنید.
  • کارت‌های اعتباری گزینه‌ای مناسب برای پرداخت کالا هستند. بااین‌حال، به دلیل خطر تقلب در کارت اعتباری، توصیه نمی‌شود.
  • پی پال یک سرویس شناخته شده، آشنا و نسبتاً ایمن نیز هست مشکل این است که دلیل ایمن بودن آن نیز دلیل عدم استفاده بسیاری از تأمین‌کنندگان از آن است. پی پال حساب‌های کلاهبرداران را مسدود می‌کند که برای شما خوب است؛ اما آنها همچنین به مسدودکردن حساب‌های قانونی (بدون ارائه وجوه خود) نیز معروف هستند. به همین دلیل، بسیاری از تأمین‌کنندگان از پی پال استفاده نمی‌کنند.
  • AliPay – متعلق به گروه Alibaba  است و نسخه چینی Paypal است. کارمزد تراکنش بسیار بالاتر و بیش از 10٪ است، اما اکثر تأمین‌کنندگان چینی Alipay را دارند و از آن استفاده می‌کنند.
  • پرداخت از طریق Western Union مانند پرداخت از طریق Paypal Friends and Family است. معامله تجاری و هیچ حفاظتی در این نوع پرداخت وجود ندارد. علاوه بر این، در صورت کلاهبرداری، هیچ راهی برای بازگرداندن پول خود وجود ندارد و غیرقابل‌ردیابی است.

تضمین تجارت علی بابا چیست و آیا باید از آن استفاده کنم؟

تضمین تجارت علی بابا یک طرح حمایت از پرداخت است که توسط علی بابا ایجاد شده است. درصورتی‌که سازنده شما ارسال شما را به تعویق انداخته است یا اگر محصولات مطابق با استانداردهای کیفی لازم ساخته نشده‌اند، به شما امکان می‌دهد پول خود را پس بگیرید. تضمین تجارت علی بابا همیشه گزینه خوبی است؛ اما فقط تأمین‌کنندگان خاصی آن را ارائه می‌دهند و در سراسر پلتفرم تضمین نمی‌شود. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که تضمین تجارت فقط مقدار معینی از پول (رقمی بین 10000 تا 30000 دلار) را پوشش می‌دهد. 

تحویل کالا از علی بابا چگونه است؟

تأمین‌کننده کالاهای شما را در کارتن بسته‌بندی می‌کند و در صورت نیاز آنها را پالت می‌کند. از آنجا بسته به روش حمل‌ونقل شما، کالا یا از کارخانه جمع‌آوری می‌شود یا تأمین‌کننده ترتیب حمل‌ونقل آنها را می‌دهد. سه‌راه اصلی برای تحویل کالای شما از علی بابا وجود دارد: پیک، حمل‌ونقل هوایی و باربری دریایی.

  • پیک خدمات پیک آشناترین گزینه تحویل کالا است. خدمات پیک تقریباً فرایندی مشابه خرید از آمازون با تحویل در عرض چند روز است. بااین‌حال، هنگامی که کالا به‌اندازه معینی برسد، خدمات پیک بسیار گران می‌شود.
  • حمل‌ونقل هوایی – حمل‌ونقل هوایی ارزان‌تر از خدمات پیک است و به این معنی است که کالاهای شما در یک پرواز بارگیری و حمل می‌شوند. حمل‌ونقل هوایی چند روز بیشتر از یک پیک طول می‌کشد و از شما می‌خواهد که یک فورواردر استخدام کنید. می‌توانید مقاله ما درباره فورواردر را در سایت مطالعه کنید.
  • حمل‌ونقل دریایی – حمل‌ونقل دریایی ارزان‌ترین گزینه برای تحویل است، در این روش زمان تحویل بسیار طولانی‌تر است، اما هزینه‌ها کاهش زیادی پیدا می‌کند. مطمئن شوید که آنها شرایط حمل‌ونقل FOB را ارائه می‌دهند تا با هیچ هزینه پنهانی مواجه نشوید!

 

هنگام واردات از علی بابا چه چیزهایی باید در مورد گمرک بدانم؟

هنگامی که مقدار عمده‌ای از کالا را از طریق حمل‌ونقل دریایی وارد می‌کنید، قبل از ورود به کشور باید از طریق گمرک پردازش شوند. برای اینکه کالاها بتوانند از گمرک عبور کنند، باید مدارک لازم را داشته باشند و مطابق با استانداردهای کیفی کشور واردکننده ساخته شده باشند. برخی از کالاها باید آزمایش شوند یا باید گواهی‌های آزمایشی هنگام تحویل گرفتن آنها به گمرک ارائه شوند. پیشنهاد می‌کنیم مقالات راه تجار را در زمینه ترخیص کالا و حمل‌ونقل مطالعه کنید. 

آیا می‌توانم از علی بابا خرید کنم و در آمازون بفروشم؟

بله. در واقع، بسیاری از dropshippers، خرده‌فروشان، و فروشندگان آمازون پس از خرید محصولات از  علی بابا، به طور منظم در آمازون فروش می‌کنند. معمولاً فروشندگان در آمازون سهام را از علی بابا می‌خرند و آن سهام را در انبارهای آمازون قرار می‌دهند.

آمازون سفارش‌ محصولات را می‌گیرد و آن‌ها را از انبارهای خود به آدرس مشتری ارسال می‌کند. این فرایند با نام آمازون FBA (تحقق توسط آمازون) شناخته می‌شود. اما، مطلقاً هیچ محدودیتی برای خرید از علی بابا و فروش آنها از طریق آمازون وجود ندارد.

آیا می‌توانم کالاهای خود را مستقیماً به انبار FBA آمازون تحویل دهم؟

بله.  اگر کالاهای خود را در آمازون FBA می‌فروشید، تحویل مستقیم آنها به انبار FBA کار سختی نیست. تأمین‌کننده باید کالا را مطابق با استانداردهای آمازون FBA بسته‌بندی کند، اما بسیاری از تأمین‌کنندگان در چین با این امر آشنا هستند و معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌شود.

اگر مشکلی پیش بیاید، چه کسی مسئول است – من یا تأمین‌کننده؟

واردکننده مسئول هرگونه اتفاقی برای محصول است. اگر قرار بود محصولی را وارد کنید و مشکلی به میزان زیان‌باری پیش بیاید، در برابر قانون تنها مسئول خواهید بود. این مسئولیت واردکننده نامیده می‌شود.

اگر بتوانید ثابت کنید که دقت لازم را داشته‌اید و تمام اقدامات احتیاطی لازم را هنگام واردات کالا انجام داده‌اید، این می‌تواند یک دفاع باشد.

آیا خرید از علی بابا قابل رهگیری است؟

هنگامی که سفارش شما در علی بابا با موفقیت ثبت شد، پس از ارسال سفارش توسط فروشنده، ایمیلی دریافت خواهید کرد که حاوی اطلاعات رهگیری است. شما می‌توانید سفارش‌ها خود را در علی بابا از طریق برگه خدمات لجستیک در وب‌سایت پیگیری کنید. گزینه “ردیابی بسته‌ها” را می‌زنید و اطلاعات مربوط به ردیابی بسته‌های شما در آنجا نمایش داده می‌شود. همچنین می‌توانید اطلاعات رهگیری مرسولات خود را از طریق سایت تضمین تجارت علی بابا مشاهده کنید.

هزینه خرید از علی بابا از داخل ایران چقدر است؟

میزان پرداخت شما برای  خرید از علی بابا برای همه کالاها یکسان نیست. هزینه خرید بسته به روش حمل‌ونقل، نوع کالا، حجم و وزن محصول متغیر است. هزینه نهایی خرید باتوجه‌به قوانین و تعرفه‌های مربوط به گمرک ایران تغییر می‌کند. در صورت خرید اقلام خاص هزینه پرداختی نسبت به اقلام رایج متفاوت خواهد بود. در نهایت می‌توان گفت قیمت تمام شده خرید از علی بابا باتوجه‌به قیمت کالا در چین، هزینه ارسال به ایران، هزینه و تعرفه گمرکی محاسبه می‌شود.

چگونه از هزینه‌های حمل‌ونقل بالا در علی بابا اجتناب کنم؟

اگر می‌خواهید از بالارفتن هزینه‌های حمل‌ونقل علی بابا یا هر پلتفرم دیگری جلوگیری کنید، باید در مورد زمان حمل‌ونقل با تأمین‌کننده مذاکره کنید.

حمل‌ونقل سریع باعث بالارفتن قیمت نهایی محصول می‌شود. تماس با تأمین‌کنندگان در علی بابا ممکن است به شما کمک کند تا پیشنهاداتی برای سایر راه‌های حمل‌ونقل ارزان‌تر دریافت کنید. شما نباید از تأمین‌کننده خود بخواهید چیزی را پیشنهاد دهد که شما را از محدوده علی بابا خارج کند. شما نمی‌خواهید چیزی را تجربه کنید که تحت پوشش محافظت از خریداران علی بابا نیست. چنین لطفی تنها پس از ایجاد رابطه قابل‌اعتماد با تأمین‌کننده توصیه می‌شود.

آیا می‌توان هزینه را بعداً در علی بابا پرداخت کنم؟

Pay Later نوعی خرید وام از علی بابا است. این سرویس به شما این امکان را می‌دهد که ابتدا محصول را خریداری کنید و بعداً به علی بابا پرداخت کنید. اما این خدمات برای هر مشتری علی بابا در نظر گرفته نشده است. این گزینه فقط برای خریداران واجد شرایط از کشورهای منتخب مانند ایالات متحده آمریکا، برزیل، اروپا و غیره در دسترس است.

خود علی بابا این سرویس را ارائه نمی‌دهد. این امر با مشارکت علی بابا با یک شرکت تأمین مالی خط اعتباری معروف به کبیج (Kabbage) ممکن شده است.

چگونه می‌توانم از علی بابا نمونه سفارش دهم؟

نمونه‌ها را می‌توان از علی بابا سفارش داد، اما شما باید تأمین‌کنندگان را متقاعد کنید که واجد شرایط دریافت نمونه از علی بابا هستید. قبل از خرید رسمی، باید فروشنده را متقاعد کنید که یک تاجر قانونی هستید و می‌خواهید نمونه‌ای از محصول را سفارش دهید. گاهی اوقات، هزینه نمونه‌ها نیز به هزینه کلی سفارش شما اضافه می‌شود.

آیا می‌توانید نمونه‌های رایگان از علی بابا دریافت کنید؟

بله. محصولات زیادی را در علی بابا مشاهده خواهید کرد که عبارت «نمونه رایگان» را دارند. این نمونه‌ها در واقع بدون هزینه نیستند. در بیشتر موارد، تأمین‌کنندگان همیشه از شما می‌خواهند که فقط هزینه حمل‌ونقل را بپردازید. هزینه محصول به هزینه‌های حمل‌ونقل اضافه می‌شود و پس از پرداخت مبلغ مشخصی “نمونه رایگان” را دریافت خواهید کرد.

چگونه بدون شرکت از علی بابا خرید کنیم؟

در حال حاضر هیچ محدودیتی برای داشتن شرکتی برای واجد شرایط بودن برای شروع خرید از علی بابا وجود ندارد. علی بابا هیچ نگرانی ندارد که آیا شما صاحب یک شرکت هستید یا خیر. تأمین‌کنندگان علی بابا تاجرند و فقط علاقه‌مند به فروش محصولات خود هستند.

برای خرید از علی بابا به چه مجوزی نیاز دارید؟

برای خرید از علی بابا به هیچ نوع مجوزی نیاز ندارید. شما فقط باید وارد حساب کاربری خود در علی بابا شوید و شروع به خرید هرآنچه می‌خواهید کنید.

برای اینکه بتوانید از علی بابا خرید کنید، به هیچ نوع مدرکی مبنی بر کسب‌وکار شما یا هیچ مدرک قانونی یا مجوز دیگری نیاز ندارید.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم به پرسش‌های مهم و پرتکرار درباره نحوه خرید از علی بابا پاسخ دهیم. شما میتوانید در سایت راه تجار درباره نحوه خریدوفروش در سایر پلتفرم‌های آنلاین نیز مطالبی برای مطالعه و کسب اطلاعات بیابید . اگر به مفاهیم بازرگانی، ترخیص کالا و حمل‌ونقل نیز علاقه دارید می‌توانید مطالب مرتبط را در سایت راه تجار مطالعه کنید.

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اخبار شرکت

حضور هلدینگ فیوچر اسکای در نمایشگاه بیگ فایو (BIG5) دبی

نمایشگاه صنعت ساختمانی بیگ فایو دبی (BIG5)  در تاریخ ۵ …

مطالعه بیشتر
نکات بازرگانی

راهنمای کامل انبارداری

راهنمای کامل انبارداری     شما هر کسب‌وکاری که داشته …

مطالعه بیشتر
اسناد تجاری

راهنمای کامل شماره EORI

اگر قصد دارید کسب‌وکار خود را در سطح بین‌المللی توسعه …

مطالعه بیشتر
متدهای-پرداخت-بین-المللی نکات بازرگانی

راهنمای کامل متدهای پرداخت بین المللی

برای کسب موفقیت در تجارت بین‌الملل و بالابردن میزان فروش، …

مطالعه بیشتر