راه تجار

تمام نکات درباره پالت در حمل_ونقل (ابعاد، وزن و بارگیری)

تمام نکات درباره پالت در حمل‌ونقل (ابعاد، وزن و بارگیری)

پالت یکی از اساسی‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارها در حمل‌ونقل بار در مسیرهای دریایی و زمینی محسوب می‌شود. آن ها به محافظت از محموله شما، بهبود کارایی و به حداکثر رساندن فضای تریلر کمک می‌کنند.

پالت‌ها در اندازه‌ها و وزن‌های مختلفی به‌صورت آماده وجود دارند و درعین‌حال می‌توان به‌صورت سفارشی با اندازه‌های موردنیاز نیز آن‌ها را تولید کرد. به نظر شما اطلاع از کاربرد، انواع و ابعاد پالت برای یک بازرگان چه مزیتی دارد؟

دانستن این اطلاعات می‌تواند به شما در مراحل بارگیری، ارسال محموله و تعیین قیمت حمل بار کمک کند. در ادامه این مقاله کاربردی از راه تجار با ما همراه باشید تا تمام نکات مهم درباره پالت را بررسی کنیم و به سؤال‌های شما در این زمینه پاسخ دهیم.

پالت چیست؟

 صفحات صاف و سختی هستند که در هنگام بلندکردن (با استفاده از لیفتراک یا جک پالت)، انباشتن و حمل‌ونقل و ثبات کالا را فراهم می‌کنند. آنها در اندازه‌های استاندارد، با طرح‌ها و مواد متفاوتی که با نیازهای ارائه‌دهندگان خدمات حمل‌ونقل و انبارداری مطابقت دارد، عرضه می‌شوند. آنها تنها بخشی از کل بسته‌بندی هستند. پس از اینکه کالا روی پالت قرار گرفت، با بسته‌بندی و تسمه محکم می‌شود.

پالت‌ها محموله شما را یکپارچه می‌کنند و باعث سهولت و تسریع در عملیات بارگیری و تخلیه بار نیز می‌شوند. پالت‌ها همچنین به حامل‌ها کمک می‌کنند تا فضایی را که در تریلر و انبار اشغال می‌کنند را بهینه کنند.

برای قراردادن انواع بشکه، کیسه، کارتن و جعبه می‌توان از پالت استفاده کرد. پالت‌ها برای جابه‌جایی کالاهای بزرگی که داخل جعبه قرار نمی‌گیرند نیز گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شوند. پالت‌ها برای قراردادن و مهارکردن انواع محموله‌های بزرگ مانند ماشین‌آلات و قطعات منفصل نیز کاربرد دارد. 

مزایای استفاده از پالت در حمل‌ونقل

بسیاری از تولیدکنندگان تجاری و ارسال‌کنندگان از پالت‌ها برای سازماندهی و حمل‌ونقل کالاهای خود استفاده می‌کنند. این پالت‌ها می‌توانند از پلاستیک، چوب یا فلز ساخته شوند و اندازه‌های از پیش تعیین شده‌ای داشته باشند.

هر پالت تعداد معینی واحد را در خود جای می‌دهد، به این معنی که خریداران می‌توانند انتخاب کنند که کالاها را از طریق پالت خریداری کنند یا به‌صورت جداگانه. پالت‌ها مزایای زیادی برای تولیدکنندگان، خریداران، فروشندگان و حمل‌کنندگان دارند که باعث تشویق شرکت‌های باربری برای استفاده از پالت در حمل‌ونقل می‌شود.

حمل‌ونقل پالت یک راه عالی برای حمل اقلام سنگین مانند مبلمان است. این مقاله از راه تجار قصد دارد اطلاعات کاملی در مورد مزایای حمل‌ونقل پالت در اختیار شما قرار دهد پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. .

جابه‌جایی آسان

یکی از مزایای عمده پالت بر کانتینر این است که برای جابه‌جاکردن پالت احتیاجی به تجهیزات مخصوص یا تأسیساتی در بنادر و یا مقاصد داخلی نیست. ازآنجایی‌که پالت خیلی سبک‌تر از کانتینر است (0.5تا -2.5تن) می‌توان آن را با جرثقیل معمولی به کشتی بارگیری و تخلیه کرد. در بندر نیز بدون نیاز به جرثقیل‌های مخصوص قابل جابه‌جا شدن هستند.

کمک به سازماندهی کالاها 

یکی از مزایای استفاده از پالت، سازماندهی محموله و بار است. پالت‌ها این امکان را برای فرستنده‌ها فراهم می‌کند که اقلام مختلف را در یک پالت قرار دهند. این کار باعث سهولت در روند حمل‌ونقل خواهد شد. 

اگر حجم محموله ارسالی شما بسیار زیاد است، پالت بندی محموله گزینه بهتری نسبت به قراردادن آن در جعبه است. این روش نه‌تنها کاربردی است، بلکه خیال شما را راحت می‌کند.

سهولت در بارگیری 

حمل‌ونقل محموله با کمک پالت‌ها بسیار راحت‌تر انجام می‌شود. آنها را می‌توان سریع‌تر از اقلام جداگانه جابه‌جا کرد و با انباشتن کالاها روی یک پالت واحد، انبارها و فرستنده‌ها اشیای کمتری برای پیگیری دارند.

این کار از کالاها در برابر آسیب ناشی از حمل‌ونقل یا جابه‌جایی اضافی محافظت می‌کند و ازآنجایی‌که پالت‌ها اندازه جهانی دارند، بارگیری آنها در کامیون‌ها آسان است.

هنگامی که پالت‌های کالا حمل می‌شوند، کار و ریسک کمتری درگیر می‌شود و در نتیجه چرخش سریع‌تر وسایل نقلیه و افزایش کارایی تجهیزات انجام می‌شود. علاوه بر این، سهولت جابه‌جایی و کمتر بودن آن به معنای کاهش احتمال آسیب‌دیدگی کارکنان است.

محموله‌های پالت شده محکم‌تر تثبیت می‌شوند زیرا به‌جای اینکه در مقوا یا پلاستیک پیچیده شوند، روی پایه‌ای از پلاستیک، چوب یا فلز محکم قرار می‌گیرند. با این افزایش قدرت، کالاهای سنگین‌تری را می‌توان بدون نگرانی از شکستن پالت حمل کرد. 

پالت‌ها فضای بسیار کمتری را نسبت به سایر کانتینرهای حمل‌ونقل اشغال می‌کنند. ازآنجایی‌که پالت‌ها شکل یکنواختی دارند، می‌توانند روی‌هم چیده شوند که باعث می‌شود فضای کمتری را اشغال کنند.

سبک‌ترین پالت‌ها از چوب یا پلاستیک ساخته شده‌اند و توسط یک نفر هم قابل‌حمل هستند و وزن بسیار کمی به کالاهای در حال حمل اضافه می‌کنند.

محافظت از کالاها در برابر آسیب 

تحویل کالاها به‌صورت دست‌نخورده و سالم اولویت اصلی بازرگانان است. استفاده از پالت‌های حمل‌ونقل، احتمال آسیب‌دیدن کالا در حین حمل‌ونقل را کاهش می‌دهد. توجه به این نکته مهم است که همیشه باید از مواد بسته‌بندی مانند نایلون حباب‌دار برای حمل‌ونقل بدون دردسر پالت استفاده کنید.

پالت‌ها باعث سهولت در حمل‌ونقل انواع بارها و محموله‌ها می‌شوند. استفاده از پالت‌ها هنگام حمل اقلام بزرگ یا سنگین توصیه می‌شود زیرا چارچوب آن از بار در حال حمل‌ونقل محافظت می‌کند. علاوه بر این، حمل‌ونقل پالت‌ها کاهش خطرات را در طول فرایند تحویل تضمین می‌کند، زیرا بارگیری و تخلیه پالت آسان‌تر است.

پالت‌ها محموله شما را از سطح زمین دورنگه می‌دارند و باعث می‌شوند که بار در برابر مایعات، خاک و سایر زباله‌ها محافظت شود. ازآنجایی‌که پالت‌ها فشردگی و جابه‌جایی آسان را فراهم می‌کنند، نیاز کمتری به جابه‌جایی اضافی در حین حرکت وجود دارد.

برای حمل‌ونقل محصولات فاسدشدنی، حمل‌ونقل با پالت بهترین گزینه است. پالت‌ها اجازه گردش هوا از زیر بار را می‌دهند و از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری می‌کنند؛ کاری که کانتینرهای معمولی قادر به انجام آن نیستند.

دوام و استحکام

پالت‌ها بسیار مستحکم و بادوام هستند به حدی که می‌توانید بسیاری از کالاهای سنگین را بدون ترس از شکستن روی یک پالت قرار دهید.

در مقایسه با سایر گزینه‌های حمل‌ونقل مانند جعبه‌های مقوایی یا بسته‌بندی‌های پلاستیکی، پالت‌ها قوی تر و بادوام‌تر هستند. دلیل این امر این است که پالت‌ها از پلاستیک، فلز، کاغذ و مواد بازیافتی ساخته شده‌اند که ساختار محکم و بادوام موردنیاز برای تحمل وزن کالاهای بزرگ و سنگین را به آنها می‌دهد.

قابلیت بازیافت

به‌راحتی می‌توان از پالت‌ها چندین بار قبل از نیاز به بازیافت یا تعمیر استفاده کرد. اگر پالت غیرقابل‌تعمیر باشد به‌راحتی بازیافت می‌شود. پالت‌های پلاستیکی و فلزی را می‌توان ذوب کرد، قالب‌گیری مجدد کرد یا به‌عنوان قراضه فروخت و کاربرد جدیدی برای آنها ایجاد کرد.

پالت‌های چوبی را نیز می‌توان در پروژه‌های ساختمانی یا به‌عنوان هیزم، مالچ یا کمپوست استفاده کرد. علاوه بر این، مشتریان به دلیل قابلیت حمل و استحکام و سهولت خرید و دریافت، پالت‌ها را نیز ترجیح می‌دهند.

ابعاد پالت

. پالت‌ها در اندازه‌ها، اشکال و انواع مختلفی تولید می‌شوند. برخی از آنها برای صنایع یا انواع خاصی از محصولات کاربرد دارند. رایج‌ترین اندازه پالت استاندارد 40 در 48 اینچ است.

انجمن تولیدکنندگان مواد غذایی (GMA) در دهه 1960 این ابعاد را مطرح و رایج کرد. این اندازه استاندارد که عمدتاً در آمریکای شمالی استفاده می‌شود، بر ابعاد پالت حمل‌ونقل در سراسر جهان تا به امروز تأثیرگذار بوده است.

دانستن ابعاد استاندارد پالت در لجستیک مزایای زیادی دارد زیرا به حامل‌ها اجازه می‌دهد تا فضای کامیون‌های خود را به حداکثر برسانند. اگر هر بار روی یک کامیون دارای اندازه یکسان باشد، حتی در هنگام حمل از مشتریان مختلف، حامل می‌تواند حداکثر تعداد بارهای پالت‌ شده را روی هر کامیون قرار دهد.

اندازه‌های استاندارد برای پالت‌های حمل‌ونقل شامل موارد زیر است:

  • 40 در 48 اینچ: این ابعاد به‌عنوان رایج‌ترین اندازه پالت اغلب برای ارسال مواد غذایی استفاده می‌شود.
  • 42 در 42 اینچ: این گزینه اغلب به‌عنوان پالت رنگ شناخته می‌شود. همچنین اغلب در صنعت مخابرات برای حمل تجهیزات استفاده می‌شود.
  • 48 در 48 اینچ: بزرگ‌ترین پالت استاندارد به‌اندازه 48 اینچ مربع است که اندازه مناسبی برای انتقال روغن و سایر مایعات در بشکه‌ و گالن است.
  • 48 در 42 اینچ: صنایع شیمیایی و نوشیدنی اغلب از این نوع پالت استفاده می‌کنند.
  • 40 در 40 اینچ: صنایع لبنی از پالت‌های 40 در 40 اینچ استفاده می‌کنند که معمولاً از جنس پلاستیک و برای حفظ سلامت و ایمنی مواد غذایی است.
  • 48 در 45 اینچ: این پالت‌ها اغلب در صنعت خودرو استفاده می‌شوند و به‌واسطه بزرگ و مستحکم بودن گزینه خوبی برای حمل قطعات ماشین و ماشین‌های حجیم هستند.
  • 44 در 44 اینچ: این نوع پالت‌ها اغلب برای حمل‌ونقل مواد شیمیایی استفاده می‌شود.
  • 36 در 36 اینچ: صنعت نوشیدنی اغلب از پالت‌های 36 در 36 اینچی برای حمل نوشابه، آب و سایر نوشیدنی‌های بطری استفاده می‌کند.
  • 48 در 36 اینچ: یکی دیگر از اندازه‌های رایج پالت مورداستفاده در صنعت نوشیدنی، پالت‌های 48 در 36 اینچی است که برای حمل زونا و کالاهای کاغذی نیز استفاده می‌شود.
  • 40 در 24 اینچ: ازآنجایی‌که پلت فرم معمولی را از طول نصف می‌کند، این اندازه به‌عنوان نیم پالت شناخته می‌شود. نیم پالت‌ها برای حمل‌ونقل از طریق دهانه‌های کوچک بسیار عالی هستند. آنها اغلب در خرده‌فروشی برای نمایش محصولات در راهروهای باریک استفاده می‌شوند.

کدام اندازه پالت بیشترین استفاده را دارد؟

 باتوجه‌به آمار انجمن ملی پالت و ظروف چوبی (NWPCA)، 35 درصد از تمام پالت‌های تازه تولید شده 40 در 48 اینچ هستند که بیشترین نسبت تولید شده در یک اندازه است. با حاشیه کمی بالاتر، 39٪ یک اندازه غیراستاندارد هستند که نشان می‌دهد اندازه‌های سفارشی هنوز گزینه‌های محبوب هستند. توجه به این نکته ضروری است که درصد در حال کاهش است. در سال 2011، 60 درصد از پالت‌های حمل‌ونقل دارای اندازه‌های غیراستاندارد بودند.

بر اساس آخرین اطلاعات موجود در صنعت، دومین اندازه رایج بعد از 40 در 48 اینچ، 48 در 48 اینچ است. سومین اندازه محبوب 42 در 42 اینچ است. سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) شش اندازه پالت استاندارد را مشخص کرده است و بیشتر آنها برای استفاده بین‌المللی بر حسب میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شوند.

بعد از 40 در 48 اینچ، دیگر اندازه پالت استاندارد مورداستفاده در آمریکای شمالی 42 در 42 اینچ یا 1067 میلی‌مترمربع است. درحالی‌که ISO پلت فرم 48 در 48 اینچی را در لیست خود قرار نمی‌دهد، معمولاً برای انتقال نفت و مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

وزن پالت

وزن پالت بسته به‌اندازه و مواد مورداستفاده متفاوت است. به‌طورکلی، یک پالت معمولاً بین 30 تا 48 پوند وزن دارد. پالت‌های پلاستیکی معمولاً وزن کمتری نسبت به مدل‌های فلزی و چوبی دارند.

وزن پالت روی وزن کل محموله شما و در نهایت هزینه حمل‌ونقل شما تأثیر دارد. حمل‌کننده‌ها معمولاً ابعاد و وزن یک پالت را هنگام پرکردن قیمت حمل‌ونقل LTL درج نمی‌کنند. درنظرنگرفتن وزن پالت در وزن کل بار، در نهایت برای شما هزینه خواهد داشت.

شرکت‌های حمل‌ونقل LTL وزن و ابعاد هر محموله‌ای را تأیید می‌کنند و در صورت وجود مغایرت، اصلاحات صورت‌حساب را در صورت‌حساب‌ها صادر می‌کنند. وزن و ابعاد پالت را هنگام دریافت قیمت حمل‌ونقل برای جلوگیری از این تنظیمات صورت‌حساب در نظر بگیرید.

انواع پالت حمل‌ونقل

پالت‌ها را می‌توان به روش‌های مختلفی طبقه‌بندی کرد. پشتیبانی، تعداد نقاط ورودی، تنظیمات عرشه و ویژگی‌ها و طراحی پالت جنبه‌هایی هستند که هنگام انتخاب پالت باید در نظر گرفته شوند. در زیر چند نوع رایج پالت آورده شده است.

پشتیبانی از پالت‌ها

حالت پشتیبانی بین تخته عرشه بالا و پایین برای طراحی یک پالت بسیار مهم است. یک پالت ممکن است یک پالت رشته یا یک پالت بلوکی باشد:

پالت‌های استرینگر

عرشه‌های بالا و پایین پالت‌های ریسمانی توسط صفحات یا تخته‌های طولی به نام استرینگر به هم متصل می‌شوند. دو تار در طرف مقابل پالت قرار گرفته‌اند و یک یا دو ریسمان دیگر در وسط به‌موازات نخ‌های بیرونی ثابت می‌شوند.

بلوک پالت

عرشه بالا و پایین پالت‌های بلوک با دوازده پایه ستونی به نام بلوک پشتیبانی می‌شود که در چهارگوشه، مرکز هر طرف و وسط پالت قرار دارند.

تعداد نقاط ورودی

تعداد نقاط ورود پالت‌ها را نیز می‌توان بر اساس تعداد نقاط ورودی که تجهیزات جابه‌جایی (به‌عنوان‌مثال، لیفتراک، جک پالت) می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند طبقه‌بندی کرد:

پالت چهار طرفه

این پالت‌ها اجازه ورود از هر چهار طرف آن را می‌دهند، بنابراین بیشترین راندمان جابه‌جایی (زمان بارگیری و تخلیه کمتر) به‌خصوص اگر فضای کف کوچک باشد را فراهم می‌کنند.

به‌طورکلی، تمام پالت‌های بلوک، پالت‌های چهار طرفه هستند. آنها بادوام‌ترین نوع پالت هستند و بیشترین ظرفیت وزنی را دارند، اما درعین‌حال سنگین‌ترین و گران‌ترین مدل نیز هستند.

پالت دوطرفه

این پالت‌ها فقط از دو طرف خود اجازه ورود می‌دهند. باتوجه‌به نقاط ورودی کمتری که دارند، به ماشین نیاز دارند تا در یک زاویه خاص برای کنترل پالت یا جهت خاصی که پالت باید ذخیره شود، مانور دهد.

تمام پالت‌های رشته‌ای اصلاح نشده پالت‌های دوطرفه هستند. یک پالت دوطرفه را می‌توان با ایجاد بریدگی در طرف‌های غیرقابل‌دسترسی به پالت چهار طرفه یا پالت چهار طرفه جزئی تبدیل کرد تا امکان ورود تجهیزات جابه‌جایی را فراهم کند.

بااین‌حال، این بریدگی‌ها باعث کاهش استحکام پالت و کاهش ظرفیت وزن آن در مقایسه با همتای دوطرفه آن می‌شود.

جنس پالت‌های حمل‌ونقل

مواد زیر می‌توانند در ساخت پالت‌های حمل‌ونقل استفاده شوند:

پالت چوبی

پالت‌های چوبی رایج‌ترین پالت‌های حمل‌ونقل هستند و برای حمل‌ونقل مبلمان، محصولات مهروموم شده و غیرقابل‌تجزیه زیستی بهترین گزینه محسوب می‌شوند. این نوع پالت‌ها بسیار بادوام و محکم هستند و تحمل وزن بارهای سنگین را دارند.

پالت چوبی ارزان‌تر از انواع دیگر است و تعمیر آنها آسان است. پالت چوبی معمولی را می‌توان از بلوط یا کاج تهیه کرد. 

این نوع پالت معایبی نیز دارد برای مثال به دلیل وزن زیاد، حمل‌ونقل آنها پرهزینه و دشوار است. آنها همچنین مستعد هجوم حشرات خصوصاً موریانه هستند. به‌عنوان یک ماده آلی، آنها در برابر رطوبت، خوردگی، آلودگی شیمیایی و میکروبی بسیار حساس هستند.

ازاین‌رو، پالت‌های چوبی بیشتر ضدعفونی می‌شوند و معمولاً با لاک پوشانده می‌شوند تا آسیب‌پذیری ازاین‌گونه آلودگی‌ها کاهش یابد و عمر مفید آنها افزایش یابد. انواع پالت‌های چوبی مهندسی شده برای غلبه بر این معایب وجود دارد:

  • پالت تخته سه لا. پالت‌های تخته سه لا در مقایسه با مدل‌های مشابه معمولی خود بسیار سبک‌تر هستند. از آنها برای حمل کالاهای سبک تا متوسط ​​استفاده می‌شود. استفاده از تخته چندلای تحت‌فشار آن را در برابر آفات و میکروب‌ها مقاوم می‌کند. پالت‌های تخته سه لا دارای استحکام یکنواخت و محکم است.

 

  • پالت پرس وود. پالت‌های چوب پرس از الیاف و براده‌های چوب مشتق می‌شوند، یا گاهی اوقات می‌توانند حاوی چوب بازیافتی باشند که به‌هم‌چسبیده و فشرده می‌شوند تا یک بلوک چوبی را تشکیل دهند. این پالت‌های سبک‌وزن به‌راحتی قابل سفارشی‌سازی هستند، اما بااین‌وجود، مانند پالت‌های چوبی معمولی نسبت به رطوبت آسیب‌پذیری بالایی دارند. 

پالت پلاستیکی

پالت‌های پلاستیکی از مواد پلاستیکی پلیمری ساخته می‌شوند که می‌توانند با چندین تکنیک قالب‌گیری مانند قالب‌گیری چرخشی، قالب‌گیری حرارتی، قالب‌گیری دمشی یا قالب‌گیری تزریقی تولید شوند.

دوام و طول عمر این نوع پالت‌ها بسیار بالا است و می‌توانند برای بیش از صد سفر دوام بیاورند  وزن پالت پلاستیکی در مقایسه با پالت‌های چوبی و فلزی بسیار کمتر است. این پالت‌ها در برابر خوردگی، بو، آلودگی میکروبی و شیمیایی مقاوم هستند.

رطوبت را جذب نمی‌کنند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را ضدعفونی کرد. ازاین‌رو، معمولاً در صنایع غذایی، نوشیدنی و داروسازی استفاده می‌شوند. علاوه بر این، پالت‌های پلاستیکی را می‌توان از پلاستیک‌های بازیافتی نیز تولید کرد (اگرچه پلاستیک‌های 100 درصد بکر عملکرد بهتری دارند). بااین‌حال، این پالت‌ها هزینه تعمیر بالایی دارند زیرا اتصالات به طور یکپارچه به هم متصل می‌شوند.

پالت‌های پلاستیکی مزایای بیشتری در مورد دوام، استحکام و هزینه دارند درحالی‌که مقاوم در برابر میکروب‌ها و مواد شیمیایی هستند. ازاین‌رو، پالت‌های پلاستیکی در حال تبدیل‌شدن به بهترین نوع مواد پالت استاندارد هستند.

پالت فلزی

پالت‌های فلزی اغلب از آلومینیوم، فولاد کربنی و فولاد ضدزنگ ساخته می‌شوند. پالت‌های فلزی معمولاً در حمل‌ونقل تجهیزات نظامی، خودرو، مواد غذایی، نوشیدنی و محصولات دارویی استفاده می‌شوند.

این پالت‌ها قدرت حمل بارهای بسیار سنگین را دارا هستند و در برابر هوا، آلودگی شیمیایی و میکروبی مقاومت بالایی دارند. همچنین به دلیل استحکام بسیار زیاد می‌توانند برای سفرهای زیادی دوام بیاورند و به‌راحتی ضدعفونی شوند.

بااین‌حال، آنها بیشترین هزینه اولیه را دارند، قابل بازیافت نیستند و به دلیل ماهیت اشیای فلزی تعمیر آنها دشوار است. استفاده از این پالت‌ها به دلیل وزن سنگین‌تر، هزینه حمل‌ونقل را گران‌تر می‌کند.

پالت کاغذی

پالت‌های کاغذی معمولاً از مقوا ساخته می‌شوند. آنها سبک، قابل تنظیم و سازگار با محیط‌زیست هستند. بااین‌حال، استحکام نسبتاً کمتری نسبت به سایر پالت‌ها دارند که توانایی آنها را برای حمل بارهای سنگین‌تر و محافظت بیشتر از محصولات را محدود می‌کند.

پالت‌های کاغذی هنگام قرارگرفتن در معرض رطوبت و تغییرات دما حساس می‌شوند و در صورت احتراق می‌توانند باعث آتش‌سوزی شوند.

چند پالت در یک کامیون جا می‌شود؟

تعداد پالت‌هایی که می‌توانید در یک کامیون قرار دهید به عوامل مختلفی بستگی دارد. شما می‌توانید یک تریلر را به چند روش مختلف بارگیری کنید که میزان استفاده از فضا در هر روش متفاوت است. 

بیشتر کامیون‌های ون خشک به‌اندازه‌ای پهن هستند که دو ردیف از محصولات پالت ‌شده را روی سکوهای استاندارد قرار دهند. در روش بسته‌بندی سنتی، یونیت‌ها در دو ردیف با تمام پالت‌ها روبه‌جلو بر روی کامیون بارگیری می‌شوند.

عرض پالت‌ها تعیین می‌کند که آیا یک ردیف یا دو ردیف می‌توانند در یک کامیون جا شوند. بیشتر کامیون‌هایی که برای حمل‌ونقل استفاده می‌شوند دارای عرض 8 فوت یا 96 اینچ هستند.

پالت‌ها باید 48 اینچ یا کوچک‌تر باشند تا روی یک تریلر در کنار هم قرار گیرند. پلتفرم‌هایی در اندازه‌های غیراستاندارد با طول یا عرض بیشتر از 48 اینچ در ردیف‌های تک قرار می‌گیرند.

ارتفاع بسته‌بندی استاندارد برای یک پالت 48 اینچ است. اگر از پالت‌های انباشته‌شده استفاده می‌کنید و بارهای پالت ‌شده 48 اینچ یا کمتر ارتفاع دارند، می‌توانید پالت‌های دوتایی را روی کامیون قرار دهید. اگر آنها را بالاتر ببندید، تریلر همچنان یک پشته را نگه می‌دارد.

شما می‌توانید پشته‌های بالاتر را در یک کامیون با تخت باز قرار دهید زیرا سقف ندارد. اطمینان حاصل کنید که حداکثر ارتفاع قانونی برای یک تخت مسطح که 102 اینچ است را در نظر بگیرید. هر میزانی بالاتر از آن بار به‌عنوان بار بزرگ طبقه‌بندی می‌شود که اغلب به مجوز خاصی نیاز دارد.

در اینجا حداکثر تعداد پالت بر اساس نوع کامیون آورده شده است:

تریلر 53 فوتی

یک تریلر 53 فوتی 636 اینچ طول دارد. در این طول، می‌توانید یک ردیف از 13 پالت استاندارد با طول 48 اینچ را قرار دهید. تا زمانی که طول آنها 48 اینچ عرض یا کوچک‌تر باشد، می‌توانید دو ردیف را در مجموع 26 پالت تک پشته قرار دهید.

اگر سکوهای بسته‌بندی‌شده 48 اینچ یا کمتر ارتفاع دارند، می‌توانید یک پشته دوتایی برای مجموع 52 عدد قرار دهید.

تریلر 48 فوتی

یک تریلر 48 فوتی می‌تواند یک ردیف 12 پالت یا دو ردیف مجموعاً 24 را در خود جای دهد، با فرض اینکه عرض آنها 48 اینچ باشد. اگر امکان انباشته شدن دوتایی وجود داشته باشد، می‌توانید در مجموع 48 پالت را قرار دهید.

کامیون 24 فوت باکس

یک کامیون باکس 24 فوتی 288 اینچ طول دارد. با طول 48 اینچ در هر پالت، می‌توانید دو ردیف شش‌تایی و در مجموع 12 پالت را به‌صورت تک پشته قرار دهید. اگر دو پشته کنید، می‌توانید در مجموع 24 پلتفرم جاسازی کنید.

کامیون 16 فوت باکس

یک کامیون 16 فوت یا 192 اینچی می‌تواند چهار پالت را در هر ردیف جای دهد. در دو ردیف، مجموعاً هشت پالت و به‌صورت دو پشته 16 پالت در این کامیون جا می‌گیرد

کامیون تخت

کامیون‌های تخت می‌توانند 48 فوت تا 53 فوت طول داشته باشند. با فرض پالت‌های استاندارد عرض ۴۸ اینچی، می‌توانید به همان تعداد یک تریلر ۵۳ فوتی یا ۴۸ فوتی  در آن بارگیری کنید. تخت‌های مسطح حداکثر عرض بار قانونی 8.5 فوت یا 102 اینچ دارند.

عرض اضافی به شما امکان می‌دهد پالت‌هایی را که کمی بزرگ‌تر از استاندارد 48 اینچ هستند بسته‌بندی کنید. 6 اینچ اضافی به 3 اینچ اضافی در هر پلت فرم تبدیل می‌شود؛ بنابراین، می‌توانید دو ردیف پالت تا عرض 51 اینچ را بارگیری کنید.

با حداکثر ارتفاع قانونی 102 اینچ، می‌توانید با خیال راحت پالت‌های دوتایی تا ارتفاع 51 اینچ را نیز بسته‌بندی کنید. مزیت اصلی استفاده از یک تخت مسطح این است که می‌توانید پلتفرم‌هایی با اندازه سفارشی بزرگ‌تر از ۴۸ در ۴۸ اینچ را حمل کنید.

اگر از پالت‌هایی با طول 48 اینچ، عرض 51 اینچ و ارتفاع 51 اینچ استفاده می‌کنید، می‌توانید تا 52 عدد از آنها را روی یک تخت 53 فوتی قرار دهید. در یک تخت مسطح 48 فوتی، می‌توانید تا 48 پالت هم قرار دهید.

یک پالت چه وزنی را تحمل می‌کند؟ 

پالت معمولی می‌تواند از 3700 پوند تا 4600 پوند را تحمل کند. استحکام و ظرفیت بار پالت باتوجه‌به ساخت آنها بسیار متفاوت است. دو پالت 40 در 48 اینچی بسته به اینکه از چوب، چوب فشرده، پلاستیک یا مواد دیگر باشند، می‌توانند ظرفیت بارگذاری متفاوتی داشته باشند.

طراحی و ساخت نیز نقش مهمی دارند. یک پالت با عرشه پایین می‌تواند بارهای سنگین‌تری را تحمل کند زیرا تخته عرشه اضافی پشتیبانی بیشتری را اضافه می‌کند. ابعاد و مساحت سطح نیز ظرفیت بار را تعیین می‌کند.

به مشخصات برند و مدل دقیق پالت دقت کنید تا مطمئن شوید که آیا می‌تواند وزن موردنیاز برای حمل بار شما را تحمل کند یا خیر.

ارتفاع یک پالت چقدر است؟

یک پالت استاندارد معمولی 6 اینچ ارتفاع دارد. ارتفاع بسته‌بندی استاندارد 48 اینچ است که شامل ارتفاع خود پالت می‌شود؛ بنابراین، شما می‌توانید تا 42 اینچ محصول را روی‌هم قرار دهید.

انتخاب پالت مناسب محموله

برای انتخاب یک پالت مناسب بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • استحکام و دوام – پالت شما باید به‌اندازه کافی قوی باشد تا بتواند وزن بار را تحمل کند. استحکام از انواع موادی که پالت با آن ساخته شده و نحوه ساخت آن ناشی می‌شود. مواد پالت باید به‌اندازه کافی محکم باشند تا در برابر خمش و تغییر شکل در طول زمان مقاومت کند.

هنگامی که تخته‌های عرشه پالت شروع به تغییر شکل می‌کنند، یکپارچگی و پایداری کل بار به خطر می‌افتد. افزایش ضخامت تخته یا انتخاب یک پالت با ریسمان اضافی (تخته پشتیبانی افقی) می‌تواند استحکام را افزایش دهد.

 در طول حمل‌ونقل، محصولات پالت شده معمولاً با تجهیزات جابه‌جا می‌شوند، روی‌هم قرار می‌گیرند و یا با نوسانات محیطی مواجه می‌شوند. یک پالت بادوام بافاصله کافی روی تخته انتخاب کنید تا تیغه‌های لیفتراک بر محصول تأثیر نگذارند.

  • کاربردی بودن – قوی‌ترین، محکم‌ترین و بادوام‌ترین پالت در جهان تنها زمانی مفید است که بتوان آن را با تجهیزات استاندارد جابه‌جا کرد. پالتی را انتخاب کنید که مطابق با استانداردهای صنعتی باشد تا اطمینان حاصل شود که می‌توان آن را به طور کارآمد حمل کرد.

 

  • قیمت – هنگام انتخاب  باید تعادل مناسبی بین هزینه و کیفیت پیدا کنید. بودجه و ارزش محصولی که ارسال می‌کنید را در نظر بگیرید. اگر پالت را پس می‌گیرید، ممکن است ارزش سرمایه‌گذاری بیشتر را داشته باشد تا پالتی داشته باشید که بتوانید چندین بار از آن استفاده کنید.پ

 

  • اندازه و ابعاد – یکی از مهم‌ترین عواملی که باید در انتخاب آن برای حمل‌ونقل در نظر بگیرید، اندازه و ابعاد محموله است. بسته به ابعاد کالا، ممکن است پالتی با اندازه‌های خاص را انتخاب کنید یا جعبه‌های مقوایی را با ابعاد مناسب پیدا کنید تا کاملاً روی یک پلت فرم استاندارد قرار بگیرند.

روش‌های بارگیری روی پالت

پالت بندی صحیح محموله اهمیت بسیار زیادی برای حفظ پایداری بار  در حین حمل‌ونقل دارد. شرکت‌های حمل‌کننده ممکن است دستورالعمل‌هایی را برای نحوه بسته‌بندی و بارگیری محموله ارائه دهند، بنابراین پیروی از دستورالعمل‌ها و توصیه‌های آنها ضروری است. در اینجا چند نکته و دستورالعمل برای انباشتن ایمن بار روی پالت آورده شده است.

 پشته ستون

در این روش، جعبه‌ها یا کارتن‌ها در ستون‌های مستقیم و بدون همپوشانی روی‌هم چیده می‌شوند. تقریباً در همه موارد، انباشته شدن ستون، مقاومت فشاری بالابه‌پایین را برای محموله‌های پالت شده افزایش می‌دهد.

برای افزایش پایداری بار، پدهای موجدار (پدهای محافظ بار) را بین طبقات قرار دهید. این روش یکی از بهترین راه‌های بارگیری روی پالت است.

پشته درهم‌تنیده

اگر محتویات کارتن سفت‌وسخت باشد، کارتن‌های در هم قفل شده می‌توانند ثبات بار را افزایش دهند. اگر این روش را انتخاب کردید، برای استحکام بیشتر، جعبه‌ها را گوشه به گوشه و لبه به لبه روی‌هم قرار دهید این روش بارگیری نیز بسیار توصیه می‌شود.

پشته آویزان

هرگز اجازه ندهید محصولاتی که بسته‌بندی می‌کنید از لبه‌های پالت آویزان شوند. این کار می‌تواند قدرت فشرده‌سازی بسته را تا 32 درصد کاهش دهد. همچنین می‌تواند خطر پارگی بسته، سوراخ شدن و آسیب محصول را به همراه داشته باشد.

پشته هرمی

انباشتن بارهای پالت شده در حمل‌ونقل باعث صرفه‌جویی در فضای انبارها و وسایل نقلیه می‌شود. اما انباشتن به روش هرمی توصیه نمی‌شود. انباشته شدن هرمی سطح بارگذاری بالایی ایجاد نمی‌کند، بنابراین بالاترین کارتن‌ها در معرض خطر آسیب‌دیدن در حین چیدن هستند.

ایمن‌سازی پالت برای ارسال

هنگامی که محصولات شما روی پالت بارگیری شدند، باید مطمئن شوید که در طول حمل‌ونقل ثابت می‌مانند. بسته‌بندی نامناسب یا عدم ایمن‌سازی بار می‌تواند خسارت زیادی به یک محموله وارد کند. در اینجا چند مورد از رایج‌ترین موادی که می‌توانید برای ایمن‌سازی بار خود استفاده کنید آورده شده است.

  • بالشتک فوم – سطوح چگالی فوم متفاوت است، بنابراین مطمئن شوید که فومی که انتخاب می‌کنید به‌اندازه کافی متراکم باشد تا از محصول شما محافظت کند. می‌توانید بالشتک را در محیطی آزمایش کنید که شرایط واقعی حمل‌ونقل را شبیه‌سازی کند.

 

  • مسدودکردن – از مواد مسدودکننده مانند چوب برای جلوگیری از هرگونه حرکت در هنگام حمل کالاهای سنگین استفاده کنید. برای اقلام بیش از 1500 پوند، از پالت‌های چوب سخت و مواد مسدودکننده استفاده کنید و برای جلوگیری از چرخش و اطمینان از استحکام کافی، حداقل از دو بست در هر مهاربند استفاده کنید.

 

  • مهاربندی – اقلامی که به دلیل شکل یا اندازه آنها می‌توانند غلت بخورند یا جابه‌جا شوند، باید روی پایه پالت قابل‌دسترسی لیفتراک مهار شوند. هر چه وزن حمل‌ونقل بیشتر باشد، عیار و ضخامت چوب مهاربندی باید بالاتر باشد.

 

  • محافظ‌های بار – لنت‌های محافظ بار بالا و پایین به کاهش آسیب به لایه‌های بالا و پایین و توزیع وزن محموله شما کمک می‌کند. محافظ‌های بار پایین سطحی صاف را فراهم می‌کنند، از سر میخ‌های پالت محافظت می‌کنند و به جلوگیری از لغزش جعبه‌ها در شکاف‌های بین تخته‌های روی پالت کمک می‌کنند.

 

  • تخته‌های لبه – که تخته‌های زاویه‌ای نیز نامیده می‌شوند، تخته‌های لبه باید در تمام طول یا عمق پشته اجرا شوند تا به یکسان شدن بار، افزایش استحکام عمودی روی‌هم چیدن و کاهش آسیب به لبه‌های جعبه که گوشه‌های بار را تشکیل می‌دهند، کمک کنند.

 

  • نوارها – بار بسته شده را می‌توان با باندینگ روی پالت محکم کرد. نوار را نزدیک بار نگه دارید تا از قرارگرفتن در معرض، آسیب یا شکستگی جلوگیری شود.

بارهای کوچک‌تر از پالت باید در مرکز قرار گرفته و به نزدیک‌ترین تخته‌های عرشه پالت چسبانده شوند، نه به قسمت بیرونی پالت. باند را روی قسمت پایینی پالت اعمال کنید و از قراردادن آن در بریدگی‌های دسترسی سمت پالت خودداری کنید.

 

  • پوشش کششی – این ماده برای بسته‌بندی بارها و ایمن‌سازی و محافظت از تکه‌های بزرگ ضروری است. برای جلوگیری از جابه‌جایی باید بارها را محکم بپیچید. از پوشش کششی 70 گیج استفاده کنید که به خودش بچسبد تا بتوان آن را هنگام استفاده پاک کرد. برای محکم کردن بار روی پالت، مطمئن شوید که حداقل نیروی مهار را به دست آورده‌اید.

نکته‌های مهم در مورد حمل پالت

برای جلوگیری از احتمال آسیب رساندن به حمل‌ونقل یا تغییر صورت‌حساب، این موارد را در نظر داشته باشید:

  • اندازه و وزن پالت استاندارد را بدانید و پالت مناسب را برای حمل‌ونقل بار خود انتخاب کنید. حمل بار بیش از حد می‌تواند به بار شما و سایر محموله‌های اطراف آن آسیب برساند؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که هیچ سرریزی وجود ندارد.
  • ظرفیت پالت خود را بدانید و از آن تجاوز نکنید.
  • اقلام متعددی که روی یک پالت چیده شده‌اند، یک محموله در نظر گرفته می‌شوند. برای صرفه‌جویی در هزینه، چندین محموله بار را در یک پالت ادغام کنید!
  • پالت‌های ورودی چهار طرفه برای لیفتراک‌ها راحت‌ترین گزینه هستند.
  • جعبه‌های هرمی را روی آن قفل نکنید. این کار پالت را ضعیف می‌کند و باعث ناپایداری می‌شود.

هزینه ارسال یک پالت چقدر است؟

هر بازرگان یا تاجر برای حمل بارهای داخلی و خارجی همیشه دغدغه محاسبه هزینه‌های حمل‌ونقل را دارد. در این بخش از مقاله راه تجار نکات مهم برای محاسبه هزینه ارسال پالت برای شما شرح داده خواهد شد.

نرخ حمل‌ونقل یک پالت بر اساس عوامل مختلفی تغییر می‌کند پس هیچ قیمت مشخصی از قبل نمی‌توان برای این مقوله تعیین کرد. عوامل بسیاری در تعیین نرخ نهایی حمل‌ونقل نقش دارند که خارج از کنترل حامل یا تدارکات شخص ثالث است.

بااین‌حال، چندین عامل وجود دارد که بر نرخ حمل‌ونقل شما تأثیر می‌گذارد که می‌توانید از قبل مدیریت کنید و برای آنها آماده شوید. قیمت یک پالت عمدتاً باتوجه‌به اندازه، جنس و کیفیت ساخت آن تعیین می‌شود. بااین‌حال، عوامل دیگری از جمله وزن محموله، تراکم، ابعاد، نوع بسته‌بندی، نحوه حمل‌ونقل، حساسیت زمانی و فاصله از مبدأ تا مقصد نیز می‌توانند در هزینه نقش داشته باشند.

 موارد زیر در تعیین هزینه حمل‌ونقل یک پالت تأثیر دارند: 

  • کدهای پستی مبدأ و تحویل و انواع مکان (محل تجاری، محل کسب‌وکار مسکونی یا خانگی، مکان دسترسی محدود و غیره).
  • هرگونه خدمات اضافی یا لوازم جانبی موردنیاز مانند درب آسانسور، دستکش سفید یا تماس قبل از تحویل.
  • بسته‌بندی حمل‌ونقل داخلی و خارجی.
  • وزن کل بسته‌بندی و ابعاد.
  • وسیله نقلیه تخصصی موردنیاز است، مانند حمل بار کامل با کامیون.
  • کلاس حمل‌ونقل و کد NMFC.

بسیار مهم است که وزن و ابعاد محموله خود را به پالت موجود اضافه کنید. این روی کد NMFC شما تأثیر می‌گذارد. حتی کوچک‌ترین تغییر وزن می‌تواند به‌شدت بر قیمت حمل‌ونقل شما تأثیر بگذارد و بعداً منجر به یک صورت‌حساب پرهزینه شود.

به یاد داشته باشید، حامل همیشه محموله بار شما را با تجهیزات پیچیده وزن، اندازه‌گیری و بازرسی می‌کند. اگر وزن یا اندازه‌های متصدی حمل‌ونقل با آنچه مشتری گزارش کرده است متفاوت باشد و متصدی حمل‌کننده مجبور باشد کلاس حمل‌ونقل محموله را مجدداً دسته‌بندی کند، مشتری پس از تکمیل حمل، صورت‌حساب را دریافت می‌کند. هنگام دریافت مظنه و در بارنامه (BOL) همیشه دقیق و صادق باشید!

سخن آخر

در این مقاله از راه تجار به بررسی تمام جوانب حمل‌ونقل بار روی پالت پرداخته شد. در سایر مقالات سایت راه تجار می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره سایر مفاهیم و اصطلاحات بازرگانی کسب کنید.

با کمک باشگاه بازرگانان راه تجار می‌توانید با سایر فعالان در زمینه‌های مختلف بازرگانی ارتباط برقرار کنید و درباره مسائل مختلف با آنها تعامل داشته باشید. با شرکت در جلسات آنلاین راه تجار یا با استفاده از پکیج‌ها و دوره‌های تخصصی بازرگانی این سایت می‌توانید پاسخ تمامی سؤالات خود در این زمینه را پیدا کنید و به یک بازرگان موفق تبدیل شوید.

 

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اخبار شرکت

حضور هلدینگ فیوچر اسکای در نمایشگاه بیگ فایو (BIG5) دبی

نمایشگاه صنعت ساختمانی بیگ فایو دبی (BIG5)  در تاریخ ۵ …

مطالعه بیشتر
نکات بازرگانی

راهنمای کامل انبارداری

راهنمای کامل انبارداری     شما هر کسب‌وکاری که داشته …

مطالعه بیشتر
اسناد تجاری

راهنمای کامل شماره EORI

اگر قصد دارید کسب‌وکار خود را در سطح بین‌المللی توسعه …

مطالعه بیشتر
متدهای-پرداخت-بین-المللی نکات بازرگانی

راهنمای کامل متدهای پرداخت بین المللی

برای کسب موفقیت در تجارت بین‌الملل و بالابردن میزان فروش، …

مطالعه بیشتر