راه تجار

قراردادهای بین المللی فروش

آشنایی با قراردادهای بین المللی فروش

شناخت و تنظیم قراردادهای بین المللی فروش برای یک صادرکننده موفق بسیار مهم و ضروری است. تفاوت رویه و سوابق صادرکنندگان و واردکنندگان، و هم‌چنین قوانین و مقررات حاکم بر فروش بین المللی، می‌تواند منجر به پیچیدگی‌ها و مسائلی شود که به ذهن خطور نمی‌کند، به همین دلیل است که قراردادهای مکتوب دارای اهمیت زیادی هستند.  در این مقاله از بلاگ راه تجار به بررسی برخی از نکات کلیدی مربوط به قراردادهای فروش بین المللی می‌پردازیم.

تعریف قرارداد فروش بین المللی

قرارداد فروش بین المللی توافقی است میان فروشنده و خریدار که در آن طرفین معامله، کالا و خدمات ارائه شده، شرایط و ضوابط فروش و هزینه پرداختی مشخص می‌شود. فروش بین المللی تحت کنوانسیون سازمان ملل متحد (CISG) در رابطه با قراردادهای فروش بین المللی کالا قرار دارد. قرارداد فروش می‌تواند توافقی شفاهی میان دو طرف، مجموعه‌ای از اسناد مانند سفارش خرید یا تایید سفارشی باشد که میان دو طرف معامله رد و بدل می‌شود و یا قراردادی رسمی و کتبی باشد که توسط خریدار و فروشنده به امضا رسیده است. نوع قراردادی که شرکت شما به کار می‌برد ممکن است بر مبنای ارزش فروش، ماهیت کالا و پیچیدگی شرایط توافق باشد. همیشه توصیه می‌شود که قرارداد به صورت کتبی تنظیم شود.

صادرکنندگان باید بر تنظیم قرارداد کتبی پافشاری کنند

قرارداد کتبی خریدار و فروشنده را مجبور می‌کند تا پیش از تنظیم قرارداد در مورد جزئیات فروش فکر کنند.  مذاکره و چانه زنی پیش از تنظیم قراداد برای هر دوطرف بسیار آسان‌تر است، اما پس از تنطیم آن این کار دشوار خواهد بود. قرارداد کتبی هم‌چنین شرایط فروش را به دو طرف معامله یادآوری می‌کند. در نهایت، قرارداد کتبی مشمول حمایت قانونی است و جزئیات مورد توافق را برای قاضی، هیئت منصفه یا داور شرح می‌دهد. قراردادها باید بدون ابهام باشند و به گونه‌ای نوشته شود که شرایط توافق برای کسانی که شناختی از دنیای صادرات ندارند قابل فهم باشد. 

تنظیم قرارداد فروش

در دنیای واقعی، اکثر صادرکنندگان و واردکنندگان برای امضای یک سند واحد و رسمی به نام قرارداد کنار هم قرار نمی‌گیرند. قراردادها معمولا از طریق فرآیندی ایجاد می‌شوند که می‌تواند شامل پیشنهاد، پذیرش، رد و پیشنهاد متقابل باشد. اما تمام این موارد در هر فروش رخ نمی‌دهد. در قانون یکنواخت بازرگانی (UCC) و کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد قراردادهای فروش بین المللی کالا (CIGS)، تغییراتی در رابطه با وجود یا عدم وجود قرارداد و زمان یا پذیرش آن صورت می‌گیرد. 

مذاکرات پیرامون قراردادهای بین المللی فروش

موارد زیر فهرستی جزئی از شرایط و ضوابط توصیه شده است که خریداران باید در سفارش خرید خود و فروشندگان در پذیرش یا تایید اسناد خود لحاظ کنند.

  • قیمت. ( قیمت توافقی، زمانی که خریدار برای کالا، ارز، مالیات، آفست و دیگر هزینه‌ها را پرداخت می‌کند.)
  • شرح محصول
  • شیوه حمل و بارنامه
  • انتقال مالکیت ( خریدار چه زمانی صاحب کالا تلقی می‌شود؟ این مورد اینکوترمز نیست!)
  • انجام بازرسی کالا پیش از حمل آن توسط شخص ثالث مستقل
  • بازرسی و مرجوع کردن کالا پس از ارسال ( خریدار باید مدت زمان مشخصی برای بازرسی و تعیین مطابقت کالا با آن‌چه در قرارداد ذکر شده داشته باشد، در صورت عدم تطابق چه راه‌حلی وجود دارد؟)
  • گارانتی‌ها (شرایط و ضوابط توافق شده میان خریدار و فروشنده و قید آن در قرارداد فروش)
  • اینکوترمز (قوانین اینکوترمز مسئولیت‌های خریدار و فروشنده را در فرآیند حمل کالا از جمله بسته‌بندی، بازرسی، اخذ مجوزهای صادرات، ترخیص کالا در کشور وارد کننده، حمل داخلی کالا در کشور خریدار/فروشنده و اقدام برای بیمه محموله. این قوانین هم‌چنین مشخص می‌کند چه زمان مسئولیت خطر آسیب یا از بین رفتن کالا از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود.) 

در بروزرسانی‌های بعدی این مقاله به سایر جزئیات قراردادهای بین المللی فروش خواهیم پرداخت.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اخبار شرکت

حضور هلدینگ فیوچر اسکای در نمایشگاه بیگ فایو (BIG5) دبی

نمایشگاه صنعت ساختمانی بیگ فایو دبی (BIG5)  در تاریخ ۵ …

مطالعه بیشتر
نکات بازرگانی

راهنمای کامل انبارداری

راهنمای کامل انبارداری     شما هر کسب‌وکاری که داشته …

مطالعه بیشتر
اسناد تجاری

راهنمای کامل شماره EORI

اگر قصد دارید کسب‌وکار خود را در سطح بین‌المللی توسعه …

مطالعه بیشتر
متدهای-پرداخت-بین-المللی نکات بازرگانی

راهنمای کامل متدهای پرداخت بین المللی

برای کسب موفقیت در تجارت بین‌الملل و بالابردن میزان فروش، …

مطالعه بیشتر