راه تجار

کشتی تجاری

آشنایی با انواع کشتی تجاری

اگر محموله‌ای بین‌المللی برای ارسال دارید، باید برای ارسال آن از هوایی یا دریایی تصمیم‌گیری کنید. سرعت ارسال کالا با حمل و نقل دریایی و کشتی تجاری بالا نیست اما بسیار ارزان‌تر و ظرفیت آن بسیار بیشتر است. حمل و نقل هوایی برای محموله‌هایی که از نظر زمانی دارای محدودیت هستند، مناسب است. بنابراین، محموله‌های دریایی براساس یک برنامه هفتگی منظم ارسال می‌شوند و کسب و کار‌های که دارای محدودیت زمانی نبوده و به دنبال حمل و نقل بین‌المللی منظم هستند، می‌توانند با استفاده از حمل و نقل دریایی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده و بدون مشکل کالای خود را ارسال نمایند.

تاریخچه حمل و نقل کالا

اگر در حوزه حمل و ارسال کالا تازه کار هستید یا اولین بار است که از حمل و نقل دریایی استفاده می‌کنید، ممکن است انتخاب کشتی باری مناسب برای شرکت شما کمی گیج‌کننده باشد. در طول ۴۰ سال گذشته، پیشرفت‌های قابل توجهی در خصوص نوع و اندازه کشتی‌های موجود صورت گرفته است. از دهه ۱۹۶۰ تاکنون کشتی‌های بین‌المللی ویژگی‌های بسیاری داشتند که پیش از آن وجود نداشته است. اما چنین ویژگی‌هایی باعث سردرگمی در انتخاب کشتی تجاری مناسب برای محموله ارسالی می‌شود.

کشتی‌های کانتینری

کشتی‌های  تجاری کانتینری

کشتی‌های کانتینری در طول دهه ۱۹۶۰ زمانی‌که‌ایده ادغام مسیر‌های زمینی با مسیر‌های دریایی مطرح شد، به وجود آمدند. چنین تصمیمی نیازمند کشتی‌هایی بود که بتوانند کانتینر‌هایی با اندازه استاندارد را حمل نمایند. بارگیری و تخلیه این کشتی‌ها در بنادر مجهز انجام می‌شود. این کشتی‌ها در اندازه‌های متفاوتی وجود دارد که بزرگترین آن دارای ۴۰۰متر طول و ظرفیتی بیش از ۱۸۰۰۰ TEU(تی‌ای یو) است. این کشتی‌ها با سرعتی بسیار بالا سفر می‌کنند که متوسط سرعت آن ۲۱ گره دریایی است.

کشتی‌های فله‌بر

کشتی‌های فله‌بر

کشتی‌های فله‌بر دارای طراحی مناسبی برای حمل محموله‌های خشک هستند. این نوع کشتی به ویژه برای محموله‌هایی چون شکر، کود، غلات و منابع انرژی مانند سنگ معدن و زغال سنگ مناسب است. بنادر خاصی با تجهیزات لازم برای بارگیری و تخلیه این‌گونه کشتی‌ها وجود دارد. برخلاف دیگر کشتی‌ها که نیازمند جرثقیل هستند، محموله این کشتی با استفاده از تسمه نقاله یا پمپ نیز تخلیه و بارگیری می‌شود. می‌توان هر دو نوع این کشتی را در اندازه و طرح‌های متفاوتی بر اساس نوع کالای ارسالی پیدا کرد. این نوع کشتی با سرعتی کمتر از میانگین ۱۳ گره حرکت می‌کند اما قادر است تا ۲۰۰۰۰۰ تن محموله را حمل کند.

کشتی حمل کالای عمومی

کشتی حمل کالای عمومی

طراحی این نوع کشتی آن را برای حمل محموله‌های عمومی مناسب می‌سازد که در غیر اینصورت به طور شخصی و بدون استفاده از کانتینر چندوجهی بارگیری می‌شوند.

این نوع کشتی به عنوان شاکله تمام ناوگان تجاری بوده و اغلب برای حمل محموله‌های خشک و حتی مایع به کار ‌می‌روند. این نوع کشتی‌ها می‌توانند کالا‌های کیسه‌ای مانند کیسه‌های آرد، سیمان یا شکر را حمل کنند.

آن‌ها هم‌چنین مناسب برای حمل محموله‌های پالت شده مانند مواد شیمیایی، رنگ و حتی چوب هستند. در طول ۳۰ سال گذشته که کشتی‌های باری ویژه یا کشتی‌های فله بر به وجود آمده‌اند، کشتی‌های حمل کالای عمومی اهمیت خود را از دست داده‌اند.

در حال حاضر کشتی‌های حمل مواد خشک به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند حمل و نقل‌های کوچک و کم مسافت را که زمانی کشتی حمل کالای عمومی برای آن به کار می‌رفت را در اختیار بگیرند. اساساً، تجهیزات انبار‌ها برای بارگیری و تخلیه و طراحی عرشه کشتی، براساس آن کالایی هستند که حمل می‌شود.

کشتی‌های یخچالدار

کشتی‌های یخچالدار

کشتی‌های یخچالدار به طور ویژه برای حمل کالا‌هایی استفاده می‌شود که باید در طول زمان حمل دمای آن‌ها کنترل شده یا منجمد شوند. این نوع کالا‌ها شامل محصولاتی مانند، ماهی، گوشت و نوعی الکل است. اگر محموله شما حساس به دما است، این نوع کشتی بهترین انتخاب است.

کشتی‌های بارج یا دوبه‌بر

کشتی‌های بارج یا دوبه‌بر

کشتی‌های بارج در دهه ۱۹۶۰ جهت کاهش مدت زمانی که کشتی‌ها در بندر می‌گذرانند، به وجود آمدند. محموله در این نوع کشتی در داخل یک شناور بزرگ قرار می‌گیرد. بدون اینکه کشتی وارد بندر شده و آن‌جا معطل بماند، بارگیری و تخلیه در بندرگاه انجام می‌گیرد. یدک کش‌ها شناور را بین کشتی و بندر حمل می‌کنند. این نوع کشتی‌ها به اندازه کشتی‌های کانتینری محبوب نیستند اما هنوز هم به خوبی به هدف خود عمل می‌کنند.

کشتی‌های تانکر (نفتکش)

کشتی‌های تانکر (نفتکش)

کشتی‌های تانکر برای حمل مایعات طراحی شده‌اند. اگر شرکت شما نیاز به ارسال مواد شیمیایی یا نفت دارد، کشتی تانکر بهترین گزینه است. هم‌چنین، اگر مجبور به حمل نفت خام هستید، حامل‌های نفت خام وجود دارد که به طور خاص برای حمل و نقل بین‌المللی نفت خام طراحی شده‌اند و می‌توانید از حامل‌های نفت خام بسیار یا فوق‌العاده بزرگ استفاده کنید. اگر محموله ارسالی گاز طبیعی مایع است، کشتی‌های مخصوصی برای این‌کار وجود دارد که کشتی LNG نامیده می‌شود.

کشتی‌های چندمنظوره

کشتی‌های چندمنظوره

این نوع از کشتی‌ها می‌توانند انواع مختلفی از محموله را به صورت یکپارچه و با هم حمل کنند. همان‌طور که از نام این کشتی پیداست بسیار متنوع بوده و برای اهداف متعددی استفاده می‌شوند. کشتی‌های چندمنظوره برای مجبوب‌ترین نوع کشتی برای حمل محموله هستند چرا که می‌توانند انواع مختلفی از محصولات را با یک کشتی ارسال کنند و نیازی به پرداخت هزینه برای کشتی اختصاصی وجود ندارد.

کشتی‌های Ro-Ro

کشتی‌های Ro-Ro

کشتی‌های Ro-Ro دارای طراحی مناسبی برای بارگیری و تخلیه تریلر‌ها در کشتی‌های دارای سکوی مخصوص هستند. وسیله مورد نیاز برای استفاده از این کشتی تریلر چرخدار است. انواع مختلفی از کشتی‌های Ro-Ro وجود دارد از جمله، کشتی‌های مخصوص حمل واگن‌های قطار یا تریلر کامیون، ماشین‌های سنگین و دیگر وسایل نقلیه. این کشتی‌ها از چندین سکو یا پل متحرک برای بارگیری و تخلیه استفاده می‌کنند که امکان ورود و خروج وسایل نقلیه را به داخل کشتی فراهم می‌سازد. سرعت این کشتی می‌تواند به طور متوسط به ۲۰گره هنگام سفر برسد.

انتخاب کشتی مناسب برای حمل کالا

به طور کلی، کشتی‌های مختلفی برای حمل کالا وجود دارد. با استفاده از کشتی‌های کانتینری می‌توانید از از روشی آزموده برای ارسال کالا از طریق دریا بهره بگیرید. اما اگر محموله شما به صورت فله می‌باشد، کشتی‌های فله بر ممکن است برای کالای شما مناسب‌تر باشد. اگر دارای کسب و کار بخصوصی هستید، ممکن است تنها یک نوع کشتی تجاری مناسب برای حمل کالای شما باشد. اما اگر فروشنده اسباب بازی یا وسایل سرگرمی هستید ممکن است بتوانید کشتی مناسب کالای خود را انتخاب کنید. شناخت و آگاهی از انواع کشتی‌های موجود به شما این امکان را می‌دهد که بهترین وسیله حمل و نقل را برای ارسال کالای خود انتخاب کنید. اگر در انتخاب کشتی تجاری مناسب تردید دارید، شرکت‌های حامل ویژه‌ای وجود دارد که به این‌گونه سؤالات و موارد دیگر پاسخ داده و شما را در انتخاب کشتی مناسب همراهی می‌کنند.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اخبار شرکت

حضور هلدینگ فیوچر اسکای در نمایشگاه بیگ فایو (BIG5) دبی

نمایشگاه صنعت ساختمانی بیگ فایو دبی (BIG5)  در تاریخ ۵ …

مطالعه بیشتر
نکات بازرگانی

راهنمای کامل انبارداری

راهنمای کامل انبارداری     شما هر کسب‌وکاری که داشته …

مطالعه بیشتر
اسناد تجاری

راهنمای کامل شماره EORI

اگر قصد دارید کسب‌وکار خود را در سطح بین‌المللی توسعه …

مطالعه بیشتر
متدهای-پرداخت-بین-المللی نکات بازرگانی

راهنمای کامل متدهای پرداخت بین المللی

برای کسب موفقیت در تجارت بین‌الملل و بالابردن میزان فروش، …

مطالعه بیشتر